Isnin, Oktober 17, 2005

Teman Setia di dalam Saku


Saya seorang pemilik dan pengguna PDA. Saya mula menggunakan PDA apabila membeli Pocket PC berjenama ipaq 4150 lebih dari setahun yang lepas. Semenjak hari itu, PDA itu sudah menjadi rakan karib saya yang dibawa ke mana-mana.

Banyak fail-fail kerja, assignment dan fail peribadi saya di simpan di situ. Kegunaannya macam pen drive. Saya ada SD card 256mb yang saya dapat percuma semasa mula membelinya dahulu.

PDA ini juga jadi tempat saya menyimpan semua foto dari kamera digital saya. Ianya juga adalah pemain MP3 yang memuatkan banyak lagu kegemaran saya.

Saya juga ada banyak bahan bacaan di PDA. Saya ada program Al-Qur’an iaitu Pocket Islam yang dimuatturun percuma dari internet. Saya juga ada banyak ebook dalam PDA saya seperti Mathnawi dan Fihi Ma Fihi Karya Jalaludin Rumi, juga The Art of War karya Sun Tzu. Semuanya dalam bentuk ebook.

Saya membaca akhbar terkini melalui PDA, yang saya download menggunakan Avantgo. Saya sering membaca thestaronline dan NST, juga beberapa laman web dan blog lain.

PDA juga menyimpan semua jadual temujanji dan calendar saya. Itu belum cerita tentang games yang memang banyak disimpan di situ. Kalau tak kena caranya, memang melekakan.

Saya juga update semua posting saya di PDA sebelum disiarkan di blog. Malah, antara posting saya yang awal di blog ini ialah mengenai PDA, yang kebanyakannya saya tulis dalam Bahasa Inggeris, seperti di sini dan di sini.

Kalau mahu menulis di komputer di pejabat mungkin tak sempat. Rumah di BM belum bercadang nak beli PC. Jadi saya suka menulis di PDA bila ada masa yang terluang, kerana senang dibawa kemana-mana dan boleh dibelek walau di mana kita berada.

Minggu lepas PDA saya buat hal. Tiba-tiba sahaja skrinnya menjadi gelap tanpa sebarang visual. Jenuh saya belek, tak tahu puncanya. Saya masih boleh synchronize ke PC tetapi tetap tidak boleh menggunakannya. Tanya di kedai pun belum ada yang berani nak baiki. Kena hantar service center lah nampak gayanya.

Dah lebih dua minggu saya hilang teman. Dah mula rasa susah nak update blog. Apalah agaknya kesudahan nasib teman saku saya tu...

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails