Khamis, Oktober 27, 2005

Pulanglah kepada Fitrah





www.ekadmalaysia.net

Ramadan sudah hampir ke penghujung. Syawal sudah mula menjelma. Sebulan berpuasa akan diakhiri dengan Idul Fitri, hari merayakan pulangnya kita kepada fitrah. Moga sebulan latihan berpuasa dan beribadah mengembalikan kita kepada Muslim yang asal, yang fitrah. Fitrahnya kita lahir tanpa dosa. Lahir dengan janji untuk mentaati Allah dalam segala urusan. Sebulan Ramadan menjadi medan latihan untuk membersihkan rohani dan jasmani. Di penghujung Ramadan, harapannya, kita akan kembali semula kepada fitrah dengan menjadi Muslim dan Mukmin yang sebenarnya.

Orang kita pun sudah mula kelihatan membuat persiapan untuk `kembali kepada fitrah'. Kembali kepada fitrah Melayu, sebenarnya. Yang lelaki mula buat persiapan membeli atau menempah baju Melayu, walaupun dalam setahun entah berapa kali sahaja memakai baju Melayu. Yang perempuan mula mencari baju kurung, walaupun lebih gemar memakai pants dan suits sebagai pakaian seharian.

Orang Melayu mula berfikir nak pakai baju apa untuk solat Raya, walau sebelum ini, pagar masjid pun tak nak nampak, asyik ke lain melencongnya. Mula nak balik kepada fitrah Melayu yang sangat hampir dengan surau dan masjid.

Walau sudah banyak kuih modern, orang melayu masih kepingin lemang dan ketupat yang dimasak secara tradisional, kembali kepada fitrah Melayu. Bagai tak lengkap Raya tanpa makanan dan kuih tradisional.

Bulan puasa juga akan diakhiri dengan perayaan balik kampung. Begitu simbolik dengan kembali kepada fitrah melayu. Ada insan yang akan berhiba jika tak dapat pulang ke kampung, mungkin kerana tuntutan kerja, atau mungkin kerana tahun ini giliran beraya di rumah mertua.

Peluang akan diambil untuk mencium tangan ibubapa di pagi Raya. Mungkin simbolik kembali kepada fitrah yang menyedari kita takkan ada di dunia tanpa mereka. Ibu bapa pula ada yang akan mengalir air mata, mungkin mengenang bila pula tangan-tangan ini akan merasa dikucup semula.

Pulanglah di Aidil Fitri. Pulanglah kepada fitrah.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails