Rabu, Oktober 05, 2005

Ramadan Berkunjung Lagi


Ramadan Bertandang lagi. Masih saya ingat di blog ini tahun lepas, saya kongsi kenangan ketika berjauhan dengan isteri. Dua tahun isteri saya bertugas di Kuala Lumpur dan saya di Ipoh. Tak sangka pula tahun ini kenangan itu berulang semula. Macam deja vu. Kali ini saya di BM dan isteri di Ipoh. Kalau dahulu dua tahun duduk berjauhan, kali ini belum pasti.

Berpuasa sebagai orang bujang di BM bukannya susah sangat. Pak Din jiran sebelah kata, dekat kawasan kondo tempat kami tinggal itu ada lebih dari 5 pasar Ramadan. Pilih sahaja mana satu yang berkenan. Beli. Bungkus. Bawak balik rumah. Makan sorang-sorang depan TV. Kalau nak kawan, bolehlah cari mana-mana masjid yang dekat untuk berbuka. Boleh berkenal dengan ahli kariah setempat, yang kebanyakannya pelajar .

Semalam solat terawih di Masjid Perda. Ramainya orang! Nak cari parking pun payah. Selepas terawih, mencari tempat makan, semua tempat makan yang biasa saya kunjungi, penuh dengan pengunjung. Agaknya ramai yang makan di luar untuk kali terakhir sebelum Ramadan. Makan dan bungkus untuk sahur, dekat sejam baru dapat. Sahur tadi makan nasi goreng ikan masin, boleh tahan juga.

Selamat Menyambut Ramadhan untuk semua teman-teman yang sudi bertandang ke blog ini. Semoga Ramadhan kali ini akan menjadi medan mendidik jiwa dan rohani kita agar menjadi insan yang lebih baik dari sebelumnya.

Bulan Puasa kita menahan makan di siang hari. Moga mereka yang rajin makan riba, makan rasuah, makan harta anak yatim dan makanan lain seumpamanya akan berhenti makan sempena bulan yang mulia ini.

Hayatilah lirik lagu Harapan Ramadhan yang dinyanyikan oleh Man Bai dan Raihan ini.


Harapan Ramadhan
(Man Bai & Raihan)

Ku mengharap Ramadhan kali
ini penuh makna
Agar dapat kulalui dengan
sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintah Nya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu
membelenggu diri tiada
henti-henti

Tak ingin kubiarkan Ramadhan
berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang
lemah mengharungi
segalanya dengan sabar

Kita memohon pada Tuhan
diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan
diterima amalan
Selangkah demi selangkah...
dengan Rahmat Mu oh
Tuhanku..ku tempuh jua


Lagu : Man Bai/Farihin
Lirik : Man Bai/Farihin
Album : Maafkan - Raihan 1999

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails