Khamis, Ogos 05, 2004

Mute's Soliloquy - Memoir Pramoedya





Kulit depan buku

The Mute's Soliloquy: A Memoir
by Pramoedya Ananta Toer, Willem Samuels
Paperback: 375 muka surat
Penerbit: Penguin Books; 1999
ISBN: 0140289046

Dibeli di Popular dengan hanya RM9.90 !


Mute's Solliloquy ( Versi Indonesia : Nyanyi Sunyi Seorang Bisu ) adalah memoir tokoh sasterawan ternama dari Indonesia, Pramoedya Ananta Toer (1925 - ) . Buku ini adalah buku non-fiction pertama dari Indonesia yang diterbitkan di luar negara.

Pramoedya adalah seorang tokoh yang sangat saya kagumi.Tulisan beliau penuh dengan jiwa dan rasa. Beliau menceritakan tentang penderitaan dan kesusahan hidup dengan penuh berkesan. Banyak kali saya sebak bila membaca buku ini. Saya dapat merasai kesedihan beliau bila beliau menceritakan bagaimana sewaktu beliau ditangkap, beribu buah buku, dokumen bersejarah dan bahan bacaan berharga kepunyaan beliau telah dimusnahkan dan berakhir dengan semuanya dibakar oleh tentera yang menangkap beliau. Semua dokumen berharga itu telah Pramoedya kumpulkan dalam rangka untuk menerbitkan sebuah ensiklopedia sejarah sosial Indonesia. Beliau merayu supaya koleksi di perpustakaan itu diserah milikkan kepada negara, namun tidak dihiraukan. Bukan sahaja rayuan beliau tidak dihiraukan, malah muka Pramoedya telah dihentak dengan bucu senapang hingga menyebabkan beliau separuh pekak hingga kini.

Pramoedya telah ditahan kerana dituduh terlibat dengan politik kiri selama 14 tahun dari tahun 1965 hingga 1979. Sebahagian besar dari tempoh itu, beliau ditempatkan di Pulau Buru bersama ribuan tahanan politik yang lain. Beliau ditahan di pada October 1965 ketika berumur 40 tahun sewaktu berada di puncak kerjaya.

Buku ini adalah hasil daripada sebahagian tulisan beliau bahan yang telah berjaya diseludup keluar dari Pulau buru. Banyak tulisan lain yang telah dirampas dan dimusnahkan oleh pihak tentera. Di Pulau Buru juga, Pak Pram telah berjaya menulis 4 karya besar beliau yang dikenali sebagai Kuartet Buru.

Pak Pram adalah lambang kentalnya perjuangan. Beliau bukan pejuang politik, tapi Pram adalah pejuang orang kecil, rakyat biasa, mereka yang menderita akibat penindasan dan kekerasan. Mute Soliloquy adalah suara hati yang lahir dari seorang pejuang kemanusiaan.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails