Ahad, Julai 10, 2005

Memoir Ibrahim Chik



Memoir Ibrahim Chik
: Dari API ke Rejimen ke-10.
2004. Penerbit UKM: Bangi.
ISBN 967-942-666-1 (Paperback).
220hlm. RM35.00.
Ibrahim Chik.

Satu lagi buku yang saya baca ialah buku Memoir Ibrahim Chik: Dari API ke Rejimen ke-10. Buku ini saya baca sejurus selepas selesai membaca buku Memoir Shamsiah Fakeh.

Ibrahim Cik memulakan karier politik beliau dengan menyertai API. Beliau memilih untuk meneruskan perjuangan bersenjata melawan penjajah dengan menyertai Rejimen 10, PKM yang majoriti ahlinya adalah orang Melayu.

Anggapan saya, jika seorang itu menyertai komunis sudah tentu akan melupakan agama. Terkejut saya bila Ibrahim bercerita di dalam bukunya yang di kem komunis juga ada surau tempat anggota mereka solat. Ternyata meraka masih berpegang teguh dengan agama dan mengamalkan ibadah sama seperti saudara mereka di luar.

Propaganda British waktu itu sangat kuat sehingga berjaya memberikan gambaran yang sejahat-jahatnya pada anggota PKM. Pengganas komunis dianggap lebih jahat dari penjajah British, walaupun British telah telah merompak dan membawa lari khazanah bangsa dan negara.

Dalam bukunya Ibrahim bertanya, jika kita benar-benar mahu melawan penjajah mengapa tiada tugu didirikan untuk mengenang perjuangan melawan British? Tugu Negara yang dibina adalah mengenang perjuangan melawan komunis dan bukan perjuangn melawan penjajah British. Ada juga yang berkata, wajah tentera yang berdiri megah di Tugu Negara itu tidak menyerupai orang Melayu, lebih mirip wajah orang Inggeris.

Sehingga kini, walaupun sudah berpuluh tahun merdeka, kita masih rasa bangga menjadi sebuah negara negara bekas jajahan British.

Jika anda benasib baik, anda akan berjumpa buku-buku ini di kedai buku MPH, itupun kalau nasib baik. Saya difahamkan yang buku ini sudah tidak dikeluarkan lagi oleh penerbitnya, Penerbitan UKM kerana ada pihak tertentu yang marah. Mungkin kerana siri memoir bekas ahli PKM ini cuba memberi gambaran baik kepada pejuang kemerdekaan ini.

Walaupun kita tidak bersetuju dengan pegangan politik golongan ini, mereka ini ternyata telah membuktikan kecekalan dan kegigihan mereka melawan penjajah sehingga akhirnya negara kita merdeka. Andai kata tiadanya perjuangan bersenjata oleh komunis mungkin British tidak akan melepaskan genggaman mereka terhadap Tanah Melayu. Penjajah British ternyata terpaksa menghabiskan wang yang banyak untuk berhadapan dengan serangan gerila pihak komunis.

Walau apapun pandangan kita, episod itu telah lama berlalu dan patut menjadi panduan kepada semua, terutama generasi selepas merdeka. Sempena bulan membaca ini, bacalah buku ini dan buatlah telahan sendiri.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails