Jumaat, Februari 18, 2005

My Name Is Red - Orhan Pamuk

.


My Name Is Red
Orhan Pamuk



Buku ini telah lama saya beli dari Kinokuniya bersama beberap buah buku lain. Buku yang lain telah lama saya habiskan melainkan buku ini. Beberapa kali saya membaca kemudian terhenti di bab-bab yang awal. Mungkin kerana cara penceritaannya yang agak berlainan dari novel lain yang pernah saya baca.

My Name Is Red menggunakan gaya tulisan yang unik. Setiap bab dalam buku ini di tulis dari sudut pandangan karakter berlainan. Ada penceritaan dari sudut pandangan karakter utama seperti Black , Butterfly dan Shekure bahkan juga sudut pandangan dari seekor anjing dan pokok!

My Name is Red adalah sebuah novel tulisan novelis terkenal Turki, Orhan Pamuk. Karya beliau telah diterjemahkan ke lebih 20 bahasa. Orhan Pamuk telah mengambil masa 6 tahun untuk membuat kajian untuk menulis buku ini.

Bila membaca buku ini mengingatkan saya kepada novel Umberto Eco yang pernah saya baca, In The Name Of The Rose yang juga menceritakan tentang paderi Franciscan dan misteri pembunuhan di sebuah gereja di Itali di kurun ke 14.

Novel ini berlatarbelakangkan Turki di kurun ke 16 di zaman pemerintahan Kesultanan Uthmaniah. Baginda Sultan telah mengarahkan penciptaan sebuah karya agung dan telah menitahkan supaya Enishte Effendi mengumpulkan semua pelukis terhebat Turki untuk melahirkan karya tersebut.

Novel ini dimulakan dengan mengisahkan tentang kematian salah seorang pelukis projek ini dan misteri siapakah pembunuhnya. Novel ini tambah menarik dengan kisah cinta Shekure. Turut diselitkan juga persoalan budaya dan pola pemikiran berbeza antara timur dan barat. Persoalan melukis objek hidup dijadikan sebagai perlambangan perbezaan pendapat dan budaya antara pelukis Islam dan Eropah. Banyak unsur falsafah dalam lukisan yang disentuh oleh penulis. Terbukti Orhan Pamuk telah melakukan kajian yang mendalam sebelum menulis novel ini.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails