Sabtu, Februari 12, 2005

Salam Maal Hijrah

.




Betul ke awak nak berhijrah? Bukan saya tak percaya, tapi tahun-tahun lepas pun awak kata nak berhijrah. Beria-ia betul bunyinya. Nak berhijrah dari dunia yang penuh noda dan dosa. Dah taubat. Tak nak lagi buat benda tak baik. Tak nak lagi tinggal solat. Tak nak lagi melawan perintah Yang Esa. Nak belajar ilmu agama dan mendekati masjid dan orang baik-baik. Insaf benar bunyinya awak bila mendengar bencana menimpa dunia dan manusia.

Tahun ini saya dengar sekali lagi awak kata nak berhijrah. Tahun ini betul-betul kata awak. Bukan main-main lagi. Umur dah lanjut. Dunia dah semakin ke penghujung. Tsunami hari tu satu petanda kata awak. Awak kata awak akan berubah, benar-benar berhijrah jadi insan yang mulia, meningalkan maksiat dan dosa.

Hmmmm. Perjalanan Hijrah awak masih jauh. Selagi hanya meniti di bibir, awak tidak kemana-mana. Hijrah perlu pengorbanan dan iltizam sungguh-sungguh. Yang penting, awak mesti mulakan langkah. Kalau tidak, tahun hadapan, kita akan mendengar senandung yang sama.

Apa-apapun saya ucapkan Salam Maal Hijrah. Semoga awak berjaya dunia dan akhirat.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails