Khamis, Mac 31, 2005

Patah Sayap Terbang Jua - A Samad Ismail

.


ISBN : 983-893-109-8
Penerbit : Creative Enterprise
Bil. Muka Surat : 360
Harga : RM15.90

Dulu, semasa di sekolah rendah, murid-murid diberi kad Biru untuk ditulis tiga cita-cita mereka. Saya pernah tulis salah satu cita-cita saya untuk jadi wartawan. Masa itu, saya rasakan kerja wartawan itu bagaikan sebuah kerjaya yang hebat dan sungguh mulia. Mungkin kerana saya banyak membaca novel milik Abah yang kebanyakannya ditulis oleh wartawan. Saya selalu gambarkan wartawan sebagai pejuang kemerdekaan, pejuang masyarakat dan patriot bangsa.

Antara novel yang pernah saya baca tentang kisah akhbar dan wartawan ialah novel tulisan A Samad Ismail iaitu Patah Sayap Terbang Jua. Saya baca buku itu ketika masih di sekolah rendah, tapi tidak berjaya menamatkannya. Mungkin kerana terlalu banyak watak dalam novel tersebut sehingga saya tidak dapat menangkap jalan cerita novel tersebut. Sehingga dewasa, masih terasa ralat kerana tidak selesai menamatkan buku itu, walaupun tajuk buku yang catchy itu sentiasa saya ingat.

Akhirnya, hampir 30 tahun kemudian, saya berhasil membaca semula dan menamatkan novel ini. Novel Patah Sayap terbang Jua ini saya beli di Pesta Buku Antarabangsa di PWTC tahun lepas, bersama beberapa buku novel lain dari gerai Creative Enterprise.

Patah Sayap Terbang Jua mengisahkan tentang suka duka pekerja di sebuah syarikat akhbar di ambang kejatuhan penjajahan Jepun di Tanah Melayu. Ia kisah dilema antara perjuangan membebaskan bangsa dan negara dari cengkaman penjajahan atau perjuangan mencari rezeki untuk meneruskan hidup. Kisah hidup orang akhbar yang berperang dengan kepayahan hidup dan mencorakkan sejarah dengan melaporkan peristiwa yang berlaku ada zaman itu. Wartawan adalah antara watak penting dalam perjuangan menuntut kemerdekaan di tanah air kita.

Kisah ini menjadi lebih menarik bila ia ditulis oleh Pak Samad. A Samad Ismail memang cukup terkenal sebagai seorang tokoh wartawan terbilang. Mula berkhidmat dengan Utusan Melayu pada tahun 1941 ketika berumur 16 tahun. Pernah bekerja di bawah Abdul Rahim Kajai dan Ishak Haji Mohamed. Pernah menjadi pengarang Berita Malai dan Berita Harian. Mengakhiri kerjaya wartawannya dengan mengetuai Kumpulan New Straits Times sebelum bersara pada tahun 1987.

Pak Samad pernah menjadi pendukung golongan kiri dengan menyokong Ibrahim Hj Yaacob dan Ishak Hj Mohamed dalam KMM dan KERIS. Beliau juga adalah antara penaja PAP bersama Lee Kuan Yew. Beliau juga pernah beberapa kali dipenjarakan tanpa bicara.

Suatu masa dulu, para wartawan lah yang menggerakkan perjuangan rakyat untuk membela maruah bangsa dan gama. Mereka berjuang untuk memerdekakan tanahair, berjihad melalui tulisan dan menyedarkan anak bangsa agar jangan lalai dan leka hingga maruah bangsa tergadai. Mereka rela hidup dalam kepayahan dan dihimpit kerisauan agar matlamat mempertahnkan maruah bangsa dan negara tercapai. Bagaimana pula para wartawan di zaman kini? Apakah yang mereka perjuangkan? Saya tidak tahu jawapannya. Biarlah mereka sendiri mencari jawapannya.

2 ulasan:

perewa berkata...

buku ini masih ada lagi?

Unknown berkata...

Cubalah saudara cari di kedai buku. Mungkin ada.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails