Sabtu, Oktober 02, 2010

Bertamu ke Rumah Allah 10/10/10


Tahun 2006 kami bertuah dapat menunaikan umrah ke Tanah Suci bersama Mak dan Abah. Pengalaman tersebut benar-benar menawan hati kami untuk kembali lagi dan segera menunaikan fardu haji. Kami sudah berdaftar dengan Tabung Haji seawal tahun 2000.

Dengan keizinan Allah, kami mendapat khabar baik yang nama kami telah tersenarai untuk menunaikan haji awal tahun ini setelah kami berhijrah ke Kuching, Sarawak. Rasa bersyukur kerana semenjak pindah ke Kuching, banyak benar rahmat dan rezeki Allah yang kami terima. Ketenangan hidup di Kuching menjadi penawar hati yang berjauhan dengan keluarga dan teman di semenanjung.

Sepertimana bakal haji yang lain, kami mengikuti kursus haji di Kuching. Setiap pagi minggu kami berdua ke Masjid Bahagian, Kuching untuk mengambil bekal ilmu dan pengetahuan untuk dibawa ke Mekah. Ustaz Jogi Hj Suhaili, Imam Besar Masjid Jamik Kuching menjadi pembimbing utama dan dibantu oleh Ustaz Fauzi dan Ustaz Ibrahim Hailee. Pengalaman yang sangat menarik kerana kursus haji juga menjadi kursus belajar bahasa Melayu Sarawak buat kami berdua.  Ramai bertemu kenalan baru, walaupun ramai dari mereka sebenarnya belum dapat pengesahan untuk pergi haji tahun ini. Namun kami mungkin tidak bersama dengan rakan semasa kursus haji kerana kami memilih untuk berangkat dari Kelana Jaya.

Alhamdulillah seminggu selepas Hari Raya Aidil Fitri kami mendapat pengesahan tarikh untuk berangkat ke Tanah Suci.  Alangkah gembiranya hati saya  kerana impian untuk ke Tanah Suci sebelum usia mencecah 40 tercapai. Lebih gembira kerana akan menyambut hari ulangtahun kelahiran di Tanah Suci.  Bolehlah kami sambut dengan nasi Arab di sana. :)

Insya Allah kami akan pulang ke Semanjung pada 6/10/10. Ingin pulang ke kampung meminta doa restu orang tua di Sg Siput dan di Padang Rengas juga untuk menitip Ayshah.

Berat hati untuk meninggalkan Ayshah bersama Atuk dan Opah di kampung. Mujur, pembantu rumah kami yang baru sempat datang sebelum kami berangkat. Bolehlah tengok-tengokkan si kecil.  Moga rindu Ayshah terubat juga dengan kehadiran sepupunya di kampung, Abang Imran, Kak Nyah dan Yob Am. Kelmarin Ayshah demam dan ponteng sekolah tadika. Bibik Ayshah beritahu kami, Ayshah ada sebut yang dia nak ikut Mama dan Dedi pergi Mekah. 

Moga Allah permudahkan perjalanan kami dan urusan kami pergi dan pulang. Mohon teman-teman juga doakan keselamatan kami yang pergi dan mereka yang tinggal. Doakan kami mendapat haji mabrur dan pulang sebagai insan yang lebih baik. Kami berdua ingin menyusun jari memohon kemaafan di atas segala kekurangan dan kesilapan sepanjang perkenalan dan persahabatan. Mohon doa dari teman-teman  supaya perjalanan kami pergi dan pulang sentiasa di bawah lembayung rahmat dan keselamatan Allah. Doakan kami mendapat haji mabrur dan pulang sebagai insan yang lebih baik dari hari ini.

Kami akan mendaftar diri di Kelana Jaya tengah malam 9/10/10 untuk berangkat pada 10/10/10 awal pagi. Penerbangan KT05 antara penerbangan awal ke Jeddah dan kami akan mengerjakan haji Tamatuk. Kami akan pulang ke tanahair pada 25/11/10. Insya Allah jika ada jodoh kita bertemu kembali.

 www.jiwarasa.blogspot.com

Posted by Picasa

9 ulasan:

Nina Suria berkata...

Salam Aidilfitri JR, moga perjalananmu dipermudahkan-NYA

Maaf zahir dan batin

najibah berkata...

Tahniah Tuan JR dan isteri - moga mendapat haji mabrur.

Welma La'anda berkata...

Pakcik Jiwa,
Didoakan mendapat haji mabrur.

aliff muhammad berkata...

Pak Jiwa,

moga selamat pergi dan kembali dan beroleh haji mabrur.

Syamsulfaiz berkata...

Bro Jiwarasa, selamat menunaikan Ibadat Haji. Doakan saya dan kawan2 dapat naik haji selepas ni.

Wan A. Rafar berkata...

Selamat berangkat ke Tanah Suci dan mendapat haji mabrur. Doakan untuk kami juga.

zarch berkata...

Selamat Hari Raya Haji untuk tuan & keluarga.. Allāhu akbar - Allāhu akbar - Allāhu akbar الله أكبر الله أكبر الله أكبر
lā ilāha illā Allāh لا إله إلا الله ....

Saadon Zubir berkata...

semoga pulang dgn haji yg mabrur.. amin...

DWEN RASID berkata...

pakcik jiwa....

smoga mendapatkan haji yng mabrur

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails