Sabtu, Ogos 13, 2005

Siapa Saliha?



MAWI (tiga dari kiri) membaca doa selamat pada majlis penutup
dan penyerahan bintang-bintang AF3 ke pangkuan keluarga masing-masing
sambil diperhatikan M. Nasir (empat dari kiri) di Banglo Akademi
Fantasia di Seri Kembangan. - Foto Utusan


Aduh Saliha



Mana rayuanku hendak kusampaikan
Rindu berahiku pada kasih yang jauh
Jauh bukan jarak dan tempat
Jauh nama dan pangkat

Mana penggantimu hendak ku dakapkan
Dendam asmara ku pada cinta yang dulu
Luruh bukan daun dan hujan
Luruh jiwa dan badan

Bertahun ku sandar percaya
Tak mungkin padam cahaya
Cintamu bagai rembulan
Hilang di pandangan
Kala langit di lindung awan

Aduh mahkota terhempas, barulah kusedar
Yang kusangkakan intan
Oh hanyalah kaca
Sesudah berdarah barulah ku sedar
Jiwaku tercalar
Oh sakitnya bukan kepalang

Kau biarkan aku sendiri
Menderita siksa racun hidupku, Saliha
Kau biarkan aku sendiri
Melewati sepi dalam hidupku, Saliha
Kau biarkan aku sendiri
Meratapi nasib dalam gelita, Saliha

Lagu/Lirik : M Nasir/Loloq


Lirik ini saya ambil dari blog kieli


Saya bukan nak cerita mengenai penyanyi asal lagu ini iaitu Mawi. Saya nak cerita mengenai lagu Aduh Saliha yang dicipta oleh M Nasir. Ada orang kata lagu ini macam bukan lagu M Nasir. Kata mereka, kenapa lagu ini macam ada bunyi lagu rap. Takkan lagu M Nasir ada rap?

Ternyata mereka ini tidak khatam mendengar seluruh lagu M Nasir, terutamanya lagu-lagu beliau dari album Phoenix Bangkit. Melodi Lagu Aduh Saliha ini ada banyak persamaan dengan lagu Raikan Cinta dan Sahabat Gua. Kalau didengar dengan teliti, lagu ini banyak pengaruh dari Arab dan Spanish. Ada pengaruh ghazal dan juga flamenco.

Saya yakin lagu ini diilhamkan sekembali M Nasir dari perjalanan M Nasir ke seluruh dunia untuk rakaman rancangan M Nasir..Destinasi...Dunia di Astro. Lagu ini mengingatkan saya perjalanan M Nasir Ke selatan Sepanyol atau Andalusia, melewati Cordova, Toledo dan Seville. Perjalanan yang menghimbau zaman kegemilangan Islam di Sepanyol.

Lagu Aduh Saliha ada sedikit nuansa rentak flamenco yang memang bagai mengajak kita menari bersama. Flamenco yang sering dinyanyikan oleh kaum gipsy atau juga oleh trabador dahulukala. Flamenco adalah muzik yang berasal dari orang Islam dari Semenanjung Iberia yang sering juga dipanggil Moorish.

Mendengar lagu Aduh Saliha makin menambah rasa kagum saya pada M Nasir. Harapan saya akan banyak lagi lagu sebegini yang akan dihasilkan beliau.

Lagu ini akan tambah menarik jika diiringi dengan petikan gitar flamenco. Kalaulah Armik, Ottmar Liebert, James Bobchak atau Johannes Linstead dapat mengiringi lagu ini dengan petikan gitar mereka, sudah tentu ianya akan jadi lebih cantik.

Lagu ini diadun dengan begitu baik ditambah pula dengan lirik puitis dari Loloq yang banyak menulis lirik lagu M Nasir seperti Andalusia.

Saya masih mencari. Siapa sebenarnya Saliha? Hanya Loloq yang tahu.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails