Rabu, Ogos 03, 2005

Di penghujung Fantasi..



Tahun lepas kami tak tengok konsert final AF, kerana menghadiri konvo adik di selatan tanahair. Tahun ini pula, saya tak menonton Diari AF kerana rumah di BM tak ada ASTRO. Yalah, duduk sorang-sorang buat apa pasang benda tu. Duduk menung lagi bagus.

Saya hanya menonton Konsert AF setiap Sabtu bila balik ke rumah di Ipoh. Hari Sabtu ni akan berlangsung konsert akhir AF. Tahun ini sensasinya berlainan sekali. Kali pertama AF menjadi isu nasional, diulas oleh semua termasuk oleh ahli politik dan ahli akademik.

Mungkinkah kelainan ini kerana adanya faktor Mawi? Seorang pemuda anak Felda dari Kulai yang nyaris tersingkir di peringkat awal. Mawi telah menjadi semacam icon, bukan sahaja bagi anak muda, malah bagi yang sudah veteran berpangkat pakcik dan makcik. Semua orang berbicara mengenai beliau. Tiba-tiba sahaja kelihatan ramai lelaki yang berfesyen rambut seinci gara-gara Mawi.

Mawi jadi bualan di merata tempat, malah diulas dalam beberapa artikel di akhbar perdana juga di di akhbar pembangkang, harakahdaily. Isu Mawi dan AF diulas oleh tokoh akademik bertaraf professor, malah ada kajian dilakukan oleh ahli akademik tentang isu ini.

Sebenarnya sokongan melampau terhadap Mawi bermula apabila beliau disingkirkan di peringkat awal oleh panel pengajar. Ramai yang merasakan suara beliau antara yang bagus tetapi hairan mengapa beliau tidak dipilih oleh panel tenaga pengajar. Mungkinkah beliau disingkir kerana memilih lagu nasyid? Lalu mulalah timbulnya teori konspirasi yang mengatakan beliau disingkirkan hanya kerana beliau menyanyi lagu nasyid. Kononnya pelajar yang menyanyi lagu nasyid tak sesuai untuk masuk AF. Mana ada kelas nyanyi lagu Rabbani nak masuk Akademi Fantasia

Itu antara punca awal mengapa sokongan terhadap Mawi mula meningkat. Orang kita memang suka teori konspirasi. Ditambah pula oleh komen-komen yang memandang sinis bila Mawi mengaku akan terus memilih genre musik nasyid bila beliau keluar dari AF nanti.

Saya juga yakin pengundi Mawi kali ini mungkin terdiri dari peminat nasyid yang tidak pernah mengundi sebelum ini. Mereka terperangkap dengan emosi dan terpukau dengan mainan kamera yang bijak memilih aksi dan gelagat yang mahu dipertontonkan. Mereka mengundi kerana kononnya memberi keadilan kepada genre nasyid juga kepada seorang anak muda yang kelihatan sangat baik perwatakannya.

Ramai yang menonton Konsert mingguan dan hairan mengapa Mawi mendapat undian yang tinggi walaupun ada pelajar lain yang tidak kurang bagus suaranya. Mereka mungkin tidak faham tentang konsep sebuah rancangan realiti seperti AF. AF bukan sebuah rancangan mencari penyanyi terbaik. Memang semua mereka berbakat, tetapi bakat hanya elemen kecil dalam pola pengundian. Malah konsert mingguan yang dipentaskan hanya sebagai pelengkap yang tidak begitu memberi kesan kepada pengundi. Mereka yang mengundi sebenarnya akan lebih terpengaruh dengan `lakonan' para pelajar di dalam Diari AF. Segala gerak geri dan tingkah laku, perbuatan dan perbualan para pelajar ini menjadi tontonan.

Malah komen yang tidak profesional dari pengkritik yang profesional juga menambahkan lagi undi kepada Mawi. Mawi jarang diberi komen yang membina. Kebanyakan komen bernada sinis dan tidak jujur bunyinya. Memang beliau banyak kekurangan, tetapi pujian harus diberi pada kekuatan yang ada pada beliau. Sekali lagi teori konspirasi memainkan peranan. Pengkritik dilihat memberi komen negatif hanya kerana kecewa diri sendiri tidak diminati ramai seperti Mawi.

Harapan saya Mawi akan berjaya, setelah keluar dari AF. Moga beliau benar-benar keluar dari dunia fantasia. Maaf, saya tak akan mengundi sesiapa walaupun Mawi yang saya minati. Saya hanya mahu memerhati dan tidak mahu terlibat dalam permainan ini.
Jika anda ingin menyertai permainan ini silakan. Lebih baik menyokong dengan membeli album beliau di kemudian hari, dari menghabiskan wang memenuhkan kantong pengusaha yang memang sudah sedia penuh.

Saya berharap keluaran AF ini akan keluar dari fantasi mereka setelah program ini berakhir. Kalau dilihat dari dua siri AF yang lepas, hanya segelintir yang berjaya dalam bidang yang diceburi. Yang lainnya masih kelihatan tidak mahu keluar dari bayangan AF. Yang lebih malang mereka hanya dijadikan bahan pemasaran atau `marketing tool’ pihak syarikat. Mereka masih berada di alam fantasi apabila hampir segala-galanya disusunatur oleh pihak syarikat.

Untuk berjaya di bidang hiburan, mereka sebenarnya masih memerlukan resepi yang sama, suara yang bagus, personaliti yang menarik, pakej yang sesuai, syarikat rakaman yang bagus dan sesekali keluar dengan isu sensasi untuk menarik perhatian ramai.

Kepada penonton dan peminat AF, fantasia anda akan menuju penghujung akhir minggu ini. Selamat kembali ke alam realiti.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails