Isnin, Disember 20, 2004

Khoo Swee Chiow - Kembara Ke Penghujung Dunia




Khoo Swee Chiow
Journeys to the Ends of the Earth

Flame of the Forest Publishing Pte Ltd 2003
ISBN 981-3056-66-5
224 ms


Saya pernah melihat buku ini di kedai buku, tapi tidak menarik minat saya untuk membelinya, mungkin kerana tidak mengenali penulisnya. Fikir saya, apa yang menariknya jika rakyat Malaysia telah lebih dahulu berjaya mendaki Gunung Everest.

Namun, kesempatan menghadiri sesi ceramah pengalaman beliau telah mengubah tanggapan saya terhadap penulis buku ini.

Khoo Swee Chiow lahir di Port Dickson, dan kini warganegara Singapura. Orang pertama dari ASEAN dan keempat di dunia yang berjaya melengkapkan `Adventure Grand Slam' iaitu berjaya mendaki 7 Summits, juga telah sampai ke North Pole dan South Pole . 7 Summit adalah tujuh kemuncak tertinggi dunia dari tujuh benua. Buku ini merakamkan pengalaman beliau mendaki kemuncak dunia juga menjelajah seluruh pelusuk dunia. Kesungguhan beliau terbukti dengan mengambil keputusan berhenti dari kerjaya yang selesa di SIA lalu melibatkan diri secara sepenuh masa dengan kerjaya mendaki. Gaya tulisan yang bersahaja ditambah pula foto eksklusif yang termuat di dalam buku ini membuatkan buku ini sangat menarik untuk dimiliki.

Timbul rasa kagum bila mendengar beliau bercerita tentang pengalaman beliau menempuh berbagai halangan ketika meneruskan ekspedisi beliau. Banyak kali beliau mengalami peristiwa cemas dan berhadapan dengan maut. Banyak inspirasi dan pengajaran yang boleh diambil dari pengalaman beliau.

Kehidupan kita juga satu perjalanan, satu kembara yang panjang. Ada masa kita akan berhadapan dugaan dan halangan. Kita boleh mengambil jalan mudah untuk berhenti dari meneruskan perjuangan, atau menempuh segala rintangan itu dan meneruskan perjalanan. Khoo Swee Chiow telah membuktikan, jika ada keinginan, kesungguhan, keberanian dan keyakinan, puncak yang tertinggi boleh didaki.

Bertuah rasa hati bila dapat berjabat tangan dan memiliki buku yang bertandatangan oleh Khoo Siew Chiow, seorang pendaki puncak dunia, pengembara ke penghujung dunia.


Some plan their entire life and achieve nothing. Others achieve amazing things without a plan -Khoo Siew Chiow

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails