Rabu, Disember 07, 2005

Kisah Penjual Buku Dari Kabul

. Author : Asne Seierstad
· Paperback 288 pages (March 4, 2004)
· Publisher: Virago Press Ltd
· Language: English
· ISBN: 1844080471


Buku ini dah lama saya beli, bulan May di sebuah kedai buku di Janpath, Delhi. Saya beli kerana harganya murah lebih kurang RM22 sahaja dan kerana banyak sudah saya dengar tentang buku ini. Buku ini pernah mengejutkan dunia kerana dikatakan telah berjaya memberikan gambaran sebenar tentang kehidupan sebuah keluarga di Afghanistan.

The Bookseller of Kabul ditulis oleh Asne Seierstad, seorang wartawan dari Norway yang membuat laporan tentang Afghanistan. Buku ini ditulis berdasarkan pengalaman beliau hidup selama 4 bulan bersama keluarga seorang penjual buku terkenal di Kabul, yang beliau beri nama Sultan Khan dalam buku tersebut. Buku ini telah menjadi bestsellers, diterjemahkan dalam berpuluh bahasa dan berjaya dijual berjuta unit di seluruh dunia.

Saya sebenarnya menyimpan harapan yang tinggi sebelum membaca buku ini. Saya mengharapkan dengan membaca buku ini, akan dapat berkenalan dengan penjual buku di Kabul ini, juga koleksi-koleksi buku yang beliau miliki. Sultan Khan mengaku memiliki 10,000 koleksi buku Afghanistan yang merupakan koleksi terbanyak di dunia.

Malangnya, buku ini tidak berbicara mengenai buku atau ilmu. Ianya hanya sebuah buku fiksyen yang kononnya mahu memberi gambaran sebenar mengenai kehidupan di Afghanistan selepas kejatuhan Taliban.

Saya kecewa kerana buku ini memberi gambaran yang tidak sepenuhnya terhadap masyarakat Islam Afghanistan. Ia bercerita tentang kisah rumahtangga yang seakan menelanjangkan keburukan masyarakat Afghanistan. Ianya melihat dari sudut mata seorang wanita Eropah, yang tidak punya pengetahuan tentang budaya hidup masyarakat Afghanistan.

Buku ini telah menarik perhatian pendokong hak asasi terutama yang melibatkan wanita, kerana ianya menggambarkan bagaimana wanita Afghanistan telah `terpenjara' di balik burqa mereka. Asne melihat mereka sebagai terkongkong, tidak bebas membuat pilihan dan tidak diberikan hak yang sepatutnya.

Asne bercerita tentang poligami, dari mata seorang yang datang dari masyarakat yang menolak poligami. Buku ini bercerita dari sudut pandangan seorang wartawan Norway yang mempunyai nilai dan kayu ukur berbeza. Amat tidak wajar juga bagi Asne meletakkan kayu ukur yang sama apabila menilai sebuah keluarga di negara yang baru mahu keluar dari bencana perang. Afghanistan adalah sebuah negara yang unik, dengan masyarakatnya yang mungkin agak konservatif dan tertutup.

Tidak hairanlah bila Shah M Rais, yang diberi watak Sultan Khan dalam buku tersebut telah mengambil tindakan undang-undang terhadap Asne kerana watak beliau digambarkan sebagai seorang yang kejam, tidak berperikemanusiaan. Shah berpendapat yang buku The Bookseller of Kabul ini telah menghina beliau dan keluarga juga rakyat Afghanistan yang baru cuba bangkit selepas peperangan yang panjang.



'First the Communists burnt my books, then the Mujahedeen looted and pillaged, finally the Taliban burnt them all over again.' Sultan Khan as told to Asne Seierstad

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails