Selasa, Julai 20, 2004

Phoenix Bangkit Dari Abu




    Phoenix Bangkit Posted by Hello

    Kulit album Phoenix Bangkit yang saya jumpa ketika melayari web saudagar rindu 
     

    Phoenix Bangkit Dari Abu
     
    Bina jambatan menuju ke seberang
    Melangkah jurang lebar dan dalam
    Dengan darah dan keringat
    Dengan airmata berpegang pada taliNya
     
    Rapatkan saf semangatmu jangan goyah
    Kota yang telah roboh harus dibina semula
    Atas dasar kebenaran demi kita demi waris
    Semua serangan yang datang kita tangkis
     
    Jangan kau gentar pada bayang-bayang sendiri
    Di sebalik pahit getir kemenangan menanti
    Bagaikan burung Phoenix bangkit dari abu
    Bangkit membina (semula) satu keindahan (baru)
    Phoenix bangkit
     
    Bina jambatan menuju keseberang
    Dengan darah keringat dan airmata oh...
    Melangkah ke seberang ke tanah yang dijanjikan
    Dirindukan
    Demi cinta tiada lain demi cinta

    Lagu dan Lirik oleh M. Nasir
    © 2001 Luncai Emas Sdn. Bhd. 
     



    M Nasir adalah salah seorang penyanyi yang sangat saya minati. Minat saya bukan hanya kerana lagunya yang merdu tetapi liriknya yang bermutu tinggi dan meruntun perasaan. Album Phoenix Bangkit adalah album beliau yang saya rasakan terbaik pernah dihasilkan. Malah, bagi saya, Phoenix Bangkit adalah album Melayu terbaik yang pernah saya miliki.
     
    Bayangkan dalam album ini, M Nasir telah berbicara mengenai nasib  Masirah  di Palestine, lalu bercerita mengenai Rumi dan Mawlawinya, bercerita tentang Wak Dogo, bercerita tentang Ashabul-Kahfi dalam Sahabat Gua dan seperti biasa tak akan lupa menyelitkan lagu keroncong. 
    Saya dapat merasakan yang M Nasir banyak membawa pengaruh penyair Rumi dalam lagu-lagu beliau. Kebanyakan lagunya membawa  mesej Cinta yang universal.
     
    Album ini sarat dengan nasihat, sindiran, teguran dan pengamatan yang tajam. Saya rasa album ini cukup kuat jiwa Melayu nya dan ini adalah cubaan berani M Nasir untuk menjejak susur galur dan kekuatan diri umat melayu.  

    Lagu Phoenix Bangkit Dari Abu sangat berbekas pada saya.  Jiwa ini rasa tersentuh setiap kali mendengar lagu ini. Umat ini harus bangkit seperti legenda burung phoenix yang bangkit dari kematian yang panjang. Bangkitnya phoenix  dari abu dengan membina kekuatan baru.
    Saya akan terimbau tentang kegemilangan Melayu Melaka dan kegemilangan umat Islam di Adalusia bila mendengar lagu ini.
     
    Ya, kita pernah gemilang dan terbilang dulunya, dan tak mustahil kita kan kembali gemilang
    jika kita punya jiwa yang kuat dan bangkit bagai burung phoenix. dengan darah keringat dan airmata....







    3 ulasan:

    TEMERLOH GUEST HOUSE / RUMAH TAMU TEMERLOH berkata...
    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
    TEMERLOH GUEST HOUSE / RUMAH TAMU TEMERLOH berkata...

    Pada hemat saya, Phoenix Bangkit Dari Abu sesuai merujuk kepada kisah kaum yahudi yang melarikan diri bersama Nabi Musa ke seberang laut iaitu ke tanah yang dijanjikan "Palestin" ..

    Unknown berkata...

    Lagu sesat

    LinkWithin

    Related Posts with Thumbnails