Ahad, Julai 04, 2004

Pustaka Indonesia - Syurga dunia bagi peminat buku Bahasa Melayu

Rabu 30/6/04, saya bertemu satu tempat baru yang menakjubkan!

Bercuti sambil menemankan emak ke sesi rawatan di Hospital Putrajaya. Kemudian, temankan, Mak & Abah ke Mydin di Jalan Masjid India.

Selepas makan terus ke Wisma Yakin, mencari Pustaka Indonesia. Mulanya cuma melihat di kedai di tingkat bawah. Saya telah ditegur oleh tuan punya kedai dan membawa saya ke Tingkat 2 untuk melihat koleksi yang lebih banyak.

Saya sudah lama mendengar mengenai Pustaka Indonesia. Baca mengenai koleksi kitabnya yang banyak ditulis di forum di internet.

Fathi Aris Omar juga ada menulis satu artikel yang menarik di The Sun mengenai minat membaca masyarakat Indonesia dengan merujuk kepada jumlah buku terjemahan yang banyak di Pustaka Indonesia.

Saya benar-benar kagum dengan buku-buku yang saya jumpa!

Saya tak sedar yang saya telah habiskan masa lebih dua jam untuk melihat semua buku yang dipamirkan di kedai tersebut!

Saya benar-benar kagum dan hormat pada minat membaca masyarakat Indonesia. Bayangkan, saya jumpa beberapa judul buku karangan, Bernard Lewis, Edward Said, Seyyed Hossein Nasr, Fazlur Rahman dan banyak lagi yang telah diterjemah ke Bahasa Melayu Indonesia.

Buku-buku ini hampir mustahil boleh dicari di MPH atau Popular. Apalagi kalau ingin dicari di kedai-kedai buku di Ipoh ini. Saya rasa rendah diri bila memikirkan koleksi buku yang dijual di kedai-kedai buku di negara kita. Persoalannya, dimanakah tahap pembacaan masyarakat kita?

Kalau ikutkan kehendak hati memang banyak buku yang saya ingin beli. Akhirnya saya telah membeli 9 buah buku berharga lebih RM200. Yang pasti, saya akan datang lagi untuk mencari buku-buku lain!

------------------------------

Buku yang dibeli

1. Filsafat dan Praktik Pendidikan Islam Syed M Naquib Al-Attas - Wan Mohd Nor Wan Daud (terjemahan)

2. The Structure of Scientific Revolutions - Thomas S Kuhn (terjemahan)

3. Islam; Agama, Sejarah dan Peradaban- Seyyed Hossein Nasr (terjemahan)

4. Islam Intelektual; Teologi, Filsafat & Ma'rifat - Seyyed Hossein Nasr & William C Chittick (terjemahan)

5. Muhammad Iqbal Dalam Pandangan Para Pemikir Syiah - Ali Khamenei, Ali Syariati & Murtadha Muthahhari (terjemahan)

6. Sana'i, Attar, dan Rumi; Studi Komparatif
- JTP De Brujn, Muhammad Este'lami & John Cooper. (terjemahan)

7. Islam Agama Kemanusian - Nurcholish Majid

8. Kontroversi Pemikiran Fazlur Rahman, Studi Kritis Pembaruan Pendidikan Islam - Prof Dr H Muhaimin

9. Buku Ini Aku Pinjam / Tip Baca Buku - Dr Shalih Muhammad ArRasyid & Muhammad Shalih Al-Munajjid (terjemahan)

Terdetik dalam hati saya, apakah nasib penerbitan buku di Malaysia, khususnya yang berbahsa Melayu? Ke manakah arah kita?

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Artikel Fathi Aris Omar dalam The Sun (30 May 2004), bertajuk 'Reading a nation like a book' boleh dibaca di URL berikut: http://www.sun2surf.com/article.cfm?id=3376

Dia ada menyebut soal: "Because of negative portrayal of Indonesia in media reports, there emerges a widespread assumption that it is economically backward and politically unstable. Don't look up to Indonesia. We are also alarmed, be careful with the democratisation process that has been taking place there. It creates instability, we are told, without examining how democratic space has generated a new brand of creativity and vibrancy. We think Indonesians can be simplified by a few words that connote negativity -- construction workers, domestic helpers, Bali bombing, street protests and Jemaah Islamiah (JI)."

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails