Isnin, September 19, 2005

John C. Maxwell & buku-buku


Title : Developing The Leader Within You
Author : John C. Maxwell
Format: Hardcover, 224 ms.
ISBN: 0785266666
Publisher: Thomas Nelson Publishers
Pub. Date: January 2001 / 2nd Rev Edition


Bertuah saya apabila berpeluang untuk hadir program The Power To Lead di PWTC pertengahan bulan Julai lepas. Program ini menampilkan penulis buku motivasi dan kepimpinan yang terkenal iaitu John C. Maxwell. Beliau telah menulis lebih 40 buah buku, antaranya Winning with people dan Developing the Leader Within You.

Saya selalu melihat buku tulisan John C Maxwell di kedai buku tetapi tidak pernah rasa teringin untuk membeli atau membaca buku beliau. Ianya tidak berjaya menarik perhatian saya. Mungkin kerana buku beliau jarang diulas oleh media dan penulis lain. Mungkin juga kerana beliau terlalu banyak menulis buku, menyebabkan sukar untuk saya memilih buku mana yang perlu dibaca. Atau mungkin juga saya dah berasa lelah membaca buku-buku personal-development sebegini.

Semasa di kampus dahulu, saya sangat suka membaca buku-buku personal development. Antara buku yang saya minati sehingga sekarang ialah 7 Habits of Highly Effective People, tulisan Stephen Covey, juga buku Unlimited Power tulisan Anthony Robbins. Masa itu, memang gila membaca buku-buku sebegitu. Namun setelah masa berlalu, saya tidak jumpa keseronokan lagi apabila membaca buku-buku sebegitu.

Saya mula lari dari membaca buku–buku personal development yang selalunya mengulang-ulang perkara yang sama dan bagai cuba mengajar pembaca cara untuk hidup. Banyak juga dari buku-buku sebegini yang sebenarnya ketinggalan keretapi berbanding dengan nilai ketimuran dan Islam yang kita anuti.

Berbalik kepada John Maxwell. Yang menarik mengenai John Maxwell, beliau berjaya menghasilkan purata 4 buah buku setahun, dan kata beliau, buku tersebut ditulis dalam masa yang hampir sama. Saya rasa saya boleh baca buku beliau walaupun beliau banyak mengulang perkara yang saya sudah tahu. Yang menjadi kelainan ialah gaya tulisan beliau yang begitu mudah dan senang difahami. Saya suka cara beliau bercerita tentang Prinsip Pareto, yang kelihatan sangat mudah dan begitu praktikal. Inilah kelebihan Maxwell. Beliau menggunakan bahasa yang mudah dalam tulisan beliau. Mungkin kerana latarbelakang beliau dari bidang pendidikan. Buku beliau juga diselangi dengan cerita-cerita menarik dari pemimpin dan juga ahli korporat ternama dunia.

Satu lagi yang menarik mengenai program ini ialah strategi penjual buku-buku tulisan John C. Maxwell di ruang legar Dewan Merdeka hari itu. Mereka menjual buku-buku beliau secara pakej iaitu lebih kurang 8 buah buku dengan harga RM200 ke RM300. Ada beberapa pakej seperti Teamwork, Personal Development dan Leadership. Buku beliau tidak dijual secara berasingan. Terpaksa beli secara pakej. Lebih lagi jika mahu buku anda ditandatangani.

Saya pun turut membeli pakej berharga RM245 untuk 8 buah buku. Terpaksa beratur. Sekali masa membeli dan kedua masa meminta autograf.

Hari itu dengan bangganya saya balik ke bilik penginapan menunjukkan buku kepada isteri buku yang dibeli dengan autograf sekali.

Hari ini dengan malunya saya mengaku, saya baru selesai membaca satu buku dari lapan buah buku yang saya beli…

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails