Isnin, Mei 23, 2005

India.. Syurga dunia bagi peminat buku

.


Kedai Buku di Janpath, Delhi



India adalah syurga peminat buku. Kita boleh jumpa koleksi buku yang banyak dan menarik di sini, dan yang lebih penting, buku-buku di sini harganya amat murah dibandingkan dengan harga buku di negara kita.

Satu perkara yang menarik, ialah mengenai pembantu di kedai buku. Budak lelaki yang bekerja di sebuah kedai buku di Delhi, kelihatan seperti seorang budak yang tak tahu apa-apa tentang buku. Saya terkejut bila dia boleh bercerita panjang lebar mengenai buku. Bila saya belek buku-buku VS Naipul, dia lalu mencadangkan beberapa buku VS Naipul yang sesuai untuk dibaca. Dia tahu mana buku best sellers dan mana buku yang pernah dapat award. Berlainan dengan sesetengah kedai buku di Malaysia (bukan semua), mereka yang diambil bekerja tidak sukakan buku, tidak menyayangi buku dan tidak gemar kalau pengunjung membelek buku di kedai itu.

Kalau ikutkan hati banyak buku yang saya nak borong di India, kerana harganya sangat murah tetapi saya beli hampir sedozen buku di Sardar Barzar, Agra dan di Janpath, Delhi.

Di Modern Book Depot, Sardar Bazar, Agra saya beli buku-buku ini;

1. Gitanjali (RM7) karya tersohor penyair Rabindranath Tagore yang telah memenangi Anugaerah Nobel pada tahun 1913.

2. Complete Great Works of Kahlil Gibran, (RM18) yang mengandungi karya lengkap puisi Kahlil Gibran.

3. Seeking the Taj by Elaine Williams (RM17) sebuah novel yang berkisar mengenai Taj Mahal.

4. The Man Who Divided India by Rafiq Zakaria (RM17) sebuah buku mengenai Mohd Ali Jinnah, tokoh yang megasaskn perpisahan Pakistan dari India.


Isteri saya membeli dua buah buku

5. The Notebook By Nicholas Spark (RM21) dan

6. Veronika Decides to die by Paul Celho (RM22)


Di Janpath Delhi saya beli buku berikut;

7. The Bookseller of Kabul(RM26) by Asne Seierstad . Ini antara buku yang banyak diceritakan kerana menceritakan tentang kesukaran seorang penjual buku di Kabul. Ditulis oleh seorang jurnalis yang duduk selama 4 bulan bersama keluarga penjual buku tersebut.


8. Poetry of Allama Iqbal (RM31) koleksi puisi Iqbal yang ditulis dalam bahasa Urdu bersama sebutannya sekali, dan terjemahan ke dalam Bahasa Inggeris.

Saya terjumpa sebuah kedai buku yang sangat menarik bentuknya di hujung Jalan Janpath, namanya New Book Land. Tuanpunya kedainya sangat ramah dan memberikan diskaun yang banyak kepada saya. Katanya dia ada ramai kawan dari Malaysia yang selalu membeli buku dari kedainya.

Saya beli 3 buah buku di sini;

9. The Motorcycle Diaries by Ernesto Che Guevara (RM26), sebuah catatan perjalan yang ditulis oleh pejuang revolusi Che Guevara 8 tahun sebelum berlakunya Revolusi Cuba . Buku ini telah pun difilemkan baru-baru ini.

10. Hegemony or Survival, America's Quest For Global Dominance (RM26) sebuah buku karya Noam Chomsky yang membicarakan tentang polisi luar negara Amerika Syarikat.

11. Orientalism (RM22) karya terbaik mendiang Edward W Said yang pernah saya belek di Kinokuniya tetapi tidak beli kerana harganya yang mahal, RM70 lebih.

Kalaulah harga buku di Malaysia semurah harga buku di India....

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails