Rabu, Mei 25, 2005

Hari-Hari Terakhir di Ipoh...

.




Saya tulis posting di bawah pada 14 April, 2005, tapi saya tangguhkan sebagaimana saya menangguhkan perpindahan ke tempat baru. Saya turunkan semula tulisan tersebut dengan sedikit pindaan.


25 Mei, 2005, merupakan hari terakhir saya di Ipoh. Mulai hari Khamis 26 Mei, 2005 saya akan mula bertugas di Bukit Mertajam. berpindah ke tempat baru, tapi masih dalam kumpulan syarikat yang sama.

Sudah 7 tahun lebih saya bertugas di sini. Satu tempoh yang agak lama jika dibandingkan dengan kerja sebelum ini. Bila kita sukakan sesuatu tempat, kita tak akan sedar masa berlalu begitu pantas. Kalau diikutkan hati, memang tidak mahu berpindah dari Ipoh, sebuah bandar yang cantik dan bersih, tanpa kesesakan trafik dan kos hidup yang rendah. Tapi lumrah hidup kita sebagai manusia perlu berhijrah. Berhijrah ke tempat baru akan memberikan kita perspektif baru kepada hidup. Melihat kehidupan dari sudut berbeza.

Saya pesan pada anggota pekerja yang akan saya tinggalkan, hidup ini mesti sentiasa menghadapi perubahan. Kita perlu bersedia menerima perubahan dari segi pengurus dan pengurusan, bersedia menerima bos baru dan cuba memahami dan bekerjasama dengan orang baru. Itu memang lumrah hidup.

Dalam hidup juga kita perlu menghargai apa yang kita ada. Kurangkan merengek dan bersungut dengan apa yang kita tak punya, kerana ramai yang tak dapat apa yang kita ada. Malangnya, kita selalunya hanya akan menghargai apa yang kita ada, setelah kita kehilangannya.

Hari ini akan saya tinggalkan bilik di sini yang banyak membawa kenangan dan pertemuan yang menarik. Mungkin juga saya akan tinggalkan sementara dunia blog sehingga dapat menyesuaikan diri di tempat baru. Dua minggu seterusnya mungkin saya sibuk dengan aktiviti serah tugas dan penyesuaian diri di tempat baru. Dah tentu saya akan merindui rakan-rakan di dunia blog dan di bilik sembang Pokku.

Saya tetap akan pulang ke Ipoh setiap hujung minggu, isteri masih bekerja di Ipoh juga untuk menghadiri kelas hujung minggu yang hanya akan selesai penghujung tahun ini. Mungkin akan singgah di tempat kerja lama, tetapi sudah tentu suasananya akan berbeza. Adakah suatu masa nanti saya akan pulang kembali ke Ipoh dalam kapasiti yang berbeza?

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails