Khamis, Disember 30, 2004

Tasik Raban, Lenggong, Perak
22/12/2004
Ipoh - Kuala Kangsar - Gerik – Jeli - Kota Bharu

Kami mulakan perjalanan pada pagi hari Rabu pukul 6.45 pagi dari Ipoh, melalui Lebuhraya PLUS ke Kuala Kangsar sebelum meneruskan perjalanan ke pekan Gerik. Perjalanan ini akan melalui sekumpulan tasik-tasik yang membentuk Tasik Raban. Tasik Raban terkenal sebagai tempat rekreasi juga tempat memancing atau membeli ikan air tawar. Melalui kawasan ini di awal pagi menimbulkan rasa tenang. Kalau ke Lenggong, bolehlah bersiar-siar ke Tasik Raban juga ke pusat perkelahan Lata Kekabu juga pertemuan pra-sejarah Kota Tampan yang terletak berhampiran.

Kami berhenti minum pagi di pekan Gerik setelah memandu sejauh lebih 100km. Kami meneruskan perjalanan melalui Jalanraya Timur Barat dan melalui sebuah lagi tasik yang cantik iaitu Tasik Banding. Ada sebuah resort di situ untuk mereka yang meminati keindahan alam semulajadi sambil melakukan aktiviti memancing.

Perjalanan sepanjang Jalanraya Timur Barat juga sangat menarik walaupun agak sunyi. Kenderaan boleh dibilang dengan jari. Jalanraya ini banyak sejarahnya. Mula dibina pada tahun 1970 dan terhenti beberapa kali apabila pekerja-pekerja pernah diserang komunis. Banyak kemusnahan sehingga ianya dibuka dengan rasmi pada tahun 1982. Itupun,pada mulanya ianya ditutup pada waktu malam. Ada sebuah tugu peringatan didirikan untuk mengenang jerih payah membina jalanraya ini.

Kami sampai ke Jeli pukul 11 pagi, sempat singgah di Jeli dan di Bukit Bunga, tempat membeli belah barangan Siam.

Kami sampai di Kota Bahru jam 1 tengah hari. Jalan di sini penuh sesak dengan kenderaan, mungkin kerana waktu makan tengahari atau mungkin kerana penjawat awam telah mendapat gaji awal pada hari itu. Hampir sejam kami berpusing-pusing di Bandar Kota Bahru, mencari tempat makan. Mulanya nak cuba Nasi Ulam Cikgu di Muzium Kraftangan, tapi, kerana tak biasa, juga jalan yang sesak, kami tukar pelan dan mencari Ayam Percik Yati, juga tak jumpa. Tak sangka, negeri yang selalu dianggap mundur tapi penuh sesak dengan kenderaan. Bandar ini hidup dengan aktiviti harian. Kompleks membeli-belah penuh sesak dengan pengunjung mungkin membeli persiapan sekolah.

Akhirnya kami teruskan perjalanan ke Pengkalan Kubur. Biasalah, syurga beli-belah. Banyak barangan murah boleh didapati di zon bebas cukai ini. Kami sempat beli pinggan mangkuk Corelle yang jauh lebih murah jika dibanding di tempat lain.

Selepas check-in di hotel pada petangnya, kami keluar makan di bandar. Dah lama mengidam Nasi kerabu yang sedap di Pasar Malam berdekatan Stesyen Bas. Rupanya telah berpindah ke belakang pusat beli belah Pantai Timur. Pasar Malam ini digelar Pasar Malam Buluh Kubu. Walaupun susah jugak mencarinya, tapi puas hati betul, bila dapat makan Nasi Kerabu yang murah dan sedap, makan dengan daging bakar dan tomyam. Kami juga beli ayam panggang yang sedap hingga menjilat jari.

Lagi gambar menarik di sini.