Isnin, Mac 14, 2005

Pengurusan Bandar

.

Stesyen Keretapi Ipoh


Bukan selalu Ipoh jadi hos kepada persidangan antarabangsa. Minggu lepas berlangsunglah sebuah persidangan antarabangsa mengenai pengurusan bandar ataupun International Conference on Achieving Innovation and Best Practices in Urban Management. Begitu ramai delegasi yang datang dari seluruh dunia mewakili majlis perbandaran atau pun organisasi berkaitan pengurusan bandar. Rasa bertuah bila organisasi kami turut dijemput oleh kerajaan negeri untuk mengikuti persidangan ini.

Program ini adalah kerjasama antara bandaraya Ipoh di Perak bersama 4 ahli EU iaitu, Cornwall (UK), Glasgow(UK), Helsinki (Finland) dan Ancona(Italy) untuk berkongsi pengalaman dengan bandar lain di dunia dalam mengurus bandar dan mencapai kemajuan berimbang.

Sebagai seorang yang tidak mempunyai latar belakang dan pengetahuan mendalam mengenai pengurusan bandar, persidangan ini bagaikan pembuka mata. Ianya telah berjaya memberikan maklumat dan perspektif baru yang sangat menarik. Peserta persidangan dapat berkongsi pengalaman dengan pembentang kertas kerja yang datang dari bandar dan daerah lain di seluruh dunia. Ada beberapa topik yang menarik perhatian saya, antaranya ialah pembangunan semula bandar yang dahulunya bekas lombong. (Ipoh sebagai hos adalah sebuah bandar bekas lombong yang juga pernah jadi pengeluar bijih timah utama dunia)

Tertarik saya bila mendengar pengalaman daerah Cornwall di UK yang dulunya bekas pengeluar bijih timah utama dunia boleh membangunkan semula daerah tersebut. Cornwall pernah melalui zaman gelap bila industri bijih timah merudum disebabkan kejatuhan nilai bijih timah dunia. Namun Cornwall berjaya bangkit semula dengan menjadikan kecantikan semula jadi daerah tepi laut itu sebagai aset penting. Kecantikan semula jadi daerah Cornwall ini memang sering menjadi sumber inspirasi bagi para artis, pelukis, penulis, penyair dan pembikin filem. Cornwall juga berjaya mewujudkan pelancongan berasaskan perlombongan yang juga mendapat perhatian UNESCO.

Glasgow adalah sebuah lagi bandar bekas perlombongan arang batu yang telah berjaya dibangunkan sebagai sebuah bandar moden. Banyak kawasan bekas perlombongan arang batu telah dibangunkan semula. Kini Glasgow sebuah Bandar yang menjadi tumpuan pelancongan dan perdagangan di Eropah. Glasgow juga menjadi hos kepada berbagai program kebudayaan peringkat antarabangsa seperti Glasgow International Jazz Festival yang diadakan pada bulan Julai setiap tahun. Tidak hairanlah, Glasgow pernah diberi gelaran European City of Culture pada tahun 1990.

Saya pasti wakil dari majlis perbandaran seluruh negara yang hadir di persidangan tersebut akan mendapat banyak pengalaman baru dari amalan terbaik bandar lain di dunia dalam mengurus sumber di tempat masing-masing. Namun, amalan terbaik tersebut hanya akan tinggal di kertas kerja jika tidak adanya perubahan sikap di kalangan pengurus perbandaran juga penduduk.

Negara kita kaya dengan sumber alam, yang jika diurus dengan baik akan mendatangkan kemakmuran dan kesejahteraan kepada rakyat. Kita sudah banyak belajar dari negara maju. Namun kita masih gagal dalam pelaksanaan dan delivery system. Kita boleh membina bandar kelas pertama, tetapi kita gagal dalam mengurus sumber. Banyak harta awam tidak terjaga, kawasan hijau ditarah sesuka hati, pembukaan tanah tak terancang, pembuangan sampah secara tanpa pengawasan. Itu belum diambil kira kualiti hidup yang berkurang dengan masalah sosial dan jenayah yang berleluasa.

Belajarlah ke mana pun, jika tiada perubahan sikap, budaya berfikir dan bertindak orang kita, kita takkan ke mana.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails