Jumaat, Ogos 20, 2004

Khutbah Jumaat Masjid Negeri Ipoh - Merdeka


Masjid Al-Aqsa yang masih belum merdeka...

Saya memang suka solat di Masjid Negeri Ipoh kerana beberapa sebab . Yang pertama masjidnya berhawa dingin dan berdekatan dengan Medan Selera. Satu lagi yang menarik dan belum saya jumpa di masjid lain ialah penyampaian khutbah oleh khatib dengan bantuan notebook dan LCD projector dan kamera video. Teks khutbah dapat dilihat dan dihayati melalui skrin besar di mihrab masjid. Khutbah kedua pula akan memaparkan wajah khatib di skrin.

Khutbah Jumaat hari ini bertajuk Menghayati Maksud Kemerdekaan bersempena dangan sambutan kemerdekaaan yang ke 47. Slide bagi khutbah kali ini sangat menarik kerana berlatarbelakangkan imej beberapa masjid terkenal seperti Masjidil Haram dan Masjidil Aqsa.

Antara lain khatib berpesan;

Ada yang berjuang menuntut kemerdekaan kerana memperjuangkan agama, supaya kita dapat melakukan ibadah dan beramal dengan sempurna. Tetapi malangnya setelah kemerdekaan dicapai, kita tidak mahu beramal dengan agama dan tidak mahu mempertahankan kesucian agama. Malah kita terus hanyut dalam noda dan dosa walaupun kita telah bebas dari cengkaman penjajah.

Ada yang berjuang menuntut kemerdekaan kerana ingin menghalau penjajah barat. Tetapi malangnya, setelah orang barat pergi, kita terus menjunjung tinggi budaya dan peraturan barat, malah meniru amalan buruk penjajah yang kita halau.

Ada yang berjuang menuntut kemerdekaan kerana marahkan penjajah kerana merampas hasil negara dan menindas rakyat, namun setelah penjajah pergi kita pula menyambung tugas menindas rakyat yang diperintah.





Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails