Rabu, Oktober 12, 2005

2 SMS



Saya terima 2 SMS ketika Ramadan hampir menjelang.

1
SMS pertama tentang kawan baik saya Din. Terkejut saya bila dapat tahu yang Din kena stroke semasa kerja dan dimasukkan ke APSH. Din muda lagi. Baru berusia 35 tahun. Bujang dan tak merokok. Dulu masa duduk serumah, rajin mengajak saya joging di Tasik Perdana setiap pagi Sabtu. Kalau ikut adat jarang orang macam dia boleh kena stroke.

Saya kenal Din dah lama. Kami sama-sama satu pengajian di universiti. Din antara pelajar yang cerdik dan rajin. Dia selalu dapat keputusan cemerlang. Tapi Din tak kedekut ilmu. Din akan mengajar kawan-kawan lain yang rajin bertanya. Selepas tamat pengajian, kami duduk serumah di Vista Angkasa. Kami antara penghuni awal di situ dahulu, masa belum ada LRT, sama-sama berebut bas mini atau bas Sri Jaya ke tempat kerja. Berbuka puasa di bulan puasa mengingatkan saya pada Din. Sama-sama makan nasi bungkus. Sama-sama mencari makanan untuk sahur.

Namun, tahun ini Din tak berdaya puasa. Makan pun bersuap. Ingatannya masih belum pulih sepenuhnya. Ramai kawan sekuliah yang dia tak kenal. Setakat semalam masih belum boleh bercakap. Sedang belajar berjalan semula melalui rawatan fisoterapi. Juga belajar menulis semula.

Tak dapat saya bayangkan nasib Din selepas ini. Din antara rakan kami yang berjaya dalam pelajaran dan kerjaya. Berjaya mendapat CPA dan kini bergelar chartered accountant. Bagaimana agaknya akan beliau teruskan kerjaya beliau selepas ini.

Mujur Din ada emak yang menjaganya setiap hari. Kata emaknya, kalau dia sihat nanti dia nak kahwinkan anaknya. Baguslah tu Makcik! Moga Din segera sembuh.


2.
SMS kedua saya terima seminggu sebelum puasa, tentang berita sedih kematian bekas pensyarah saya dahulu, Dr Unvar Rahman. Dr Unvar meninggal kerana demam denggi. Berita kematian beliau tersiar di akhbar tempatan.

Dr Unvar meninggal pada usia 47 tahun. Dia mengajar saya Management Accounting 13 tahun lepas. Masa tu beliau belum ada PHD lagi. Lulusan CIMA. Saya bukan pelajar yang bagus masa itu, lemah dalam pelajaran Accounting, yang saya anggap membosankan, berbanding pelajaran lain. Tetapi Dr Unvar berjaya meyakinkan saya bahawa Accounting adalah satu pelajaran dan kerjaya yang menarik. Dia antara pensyarah yang saya hormat hingga sekarang, malah nama beliau masih saya gunakan sebagai rujukan dalam Resume saya sehingga sekarang.

Terima kasih Dr Unvar atas ilmu dan nasihat yang akan saya pegang sehingga ke akhir hayat. Takziah untuk keluarga Dr Unvar. Moga Allah golongkan beliau dalam golongan yang mendapat rahmat dan keampunan.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Peristiwa di atas mengingatkan saya akan betapa kecilnya diri ini. Hidup dan sihat kita ini semuanya di tangan Allah. Tubuh badan inipun bukan milik kita. Kalau Allah mahu menarik balik nikmat yang diberinya, ia boleh berlaku bila-bila masa. Kita sering terlupa ketika senang. Berjalan menongkat langit, tak mahu melihat ke bumi. Menyangka kesihatan dan kekayaan adalah hak mutlak kita. Jangan begitu. Itu semuanya pinjaman, diamanahkan kepada kita untuk digunakan di jalan Nya

Ia juga mengingatkan saya betapa sementaranya hidup ini. Ajal maut tidak mengenal usia. Malaikal maut tidak akan tanya samada kita sudah bersedia untuk pulang atau tidak. Sampai masa, nyawa kita direntap, kita pun jalan. Tinggallah yang hidup untuk meneruskan perjalanan.

Rugilah kita, jika tidak mahu mengambil pelajaran dan peringatan dari papan tanda di sepanjang perjalanan.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails