Ahad, Januari 07, 2007

Naratif Ogonshoto

.


Naratif Ogonshoto
Anwar Ridhwan
Penerbit Arsalia 2006
256 mukasurat

Sekian lama mencari, akhirnya saya berjumpa juga dengan buku ini di Kedai DBP Bukit Mertajam. Sudah lama juga saya tak ke sana, sebenarnya.

Buku ini agak sukar dicari kerana ianya bukan diterbitkan oleh DBP. Cetakan pertama pada tahun 2001 diusahakan oleh Penerbitan Matahari. Cetakan kedua pada tahun 2006 ini pula, oleh Penerbit Arsalia, tetapi dicetak oleh Dawama, lalu boleh dijual di Kedai DBP. Kedai DBP bagi saya, macam kedai orang sombong, tidak mahu menjual buku penerbitan syarikat lain, hanya menjual buku-buku DBP dan Dawama sahaja.

Buku ini juga telah diterjemahkan ke bahasa Inggeris oleh DBP dengan tajuk Tales of Ogonshoto. Buku versi bahasa inggeris itu terbitan DBP dan memang boleh dijumpai di rak di kedai buku DBP.

Terima kasih Sdr Lutfi Ishak yang pernah mencadangkan saya membaca buku ini dahulu. Memang berbaloi. Ini memang buku yang hebat. Sebuah karya yang akan jadi klasik. Novel ini adalah satu karya hebat .

Anwar Ridhwan telah bercerita bagai seorang penglipurlara dengan begitu teratur dan mengasyikkan. Sebuah negara bernama Ogonhoto adalah sekumpulan pulau di Lautan Pasifik telah dicipta oleh Anwar Ridhwan dengan begitu sempurna. Naratif Ogonshoto telah membuktikan kehebatan Anwar Ridhwan bercerita. Tidak hairanlah bila buku ini dikatakan sebagai sebuah karya Malaysia yang terbaik dan mempunyai ciri-ciri yang diperlukan untuk dipertimbangkan bagi Hadiah Nobel.

Membaca Naratif Ogonsghoto pasti mengingatkan pembaca akan teknik penceritaan realism magis Gabriel Garcia Marquez. Negara khayalan ini dicipta lengkap dengan ibunegara bernama Tatamanu dan pulau-pualu besar bernama Rai Rapa, Gora-Gora, dan Futu Ata. Negara Ogonshoto ini juga lengkap dengan budaya dan adat setempat. Diceritakan tentang Presiden dan Jeneral yang memerintah Ogonshoto. Ada 12 bab di dalam buku ini termasuk epilog dan prolog. Yang menariknya setiap bab boleh dibaca bersaingan sepeti sebuah cerpen. Namun ianya juga layak dipanggil sebuah novel dengan cerita yang saling berkait di sebuah Negara bernama Ogonshoto.

Setiap satu bab atau naratif dalam buku ini menceritakan tentang bagaimana korupnya sebuah negara bernama Ogonshoto. Bermula dengan kisah tuan presiden yang mempunyai latarbelakang keluarga yang kabur dan latar pendidikan yang laih, Namun propaganda dijalankan dengan memberi gambaran yang luarbiasa bagus kepada seorang Presiden yang juga seorang kolonialis, penjajah baru Ogonshoto.

Kesemua bab di dalam buku ini menarik hati saya. Kesemua ceritanya sangat unik, sangat kreatif dan imaginatif, diselit unsur humor, serta padat dengan unsur sindiran sosial dan politik. Cerita dalam buku ini mempunyai makna yang berlapis-lapis untuk di fahami oleh pembaca.

Saya secara peribadi tertarik dengan bab Jari; yang mengisahkan tentang kebodohan seorang manusia yang bertaruh akan memotong jari jika beliau tidak dikenakan tindakan apabila mengkrtitik kerjaan Nogoshoto Tersenyum saya baca cerita ini. Macam biasa dengar sahaja orang kampong kita bermain sumpah seperti itu.

Bab Mainan juga menarik tentang seorang pemiuda yang dijadikan `mainan’ oleh pemimpin Negara Ogonshoto. Dia tidak sedar yang dia dijadikan binatang buruan dalam satu pertandingan memburu.

Bab Hering juga tidak kurang hebatnya, bila kejahatan seorang politikus muda yang mahu naik dengan cara memijak orang lain dan membunuh, telah mendapat pembalasan dengan cara yang hina, mati dan anunya dimakan burung hering.

Buku ini diterbitkan pada tahun 2001 selepas era reforamsi. Namun saya percaya ianya mula terilham sebelum itu ketika penulisnya bertugas sebagai Professor Pelawat di Tokyo University of Foreign Studies dari tahun 1997 hingga 2000. Jika buku ini dibaca semasa itu, sudah tentu ramai yang akan mengaitkan naratif di dalm buku ini dengan isu-isu yang timbul di era reformasi tersebut.

Namun begitu, Naratif Ogonshoto boleh sahaja dikaitkan deegan mana-mana Negara lain di alam ini. Kisah nepotisme, kronisme, salahlaku politik dan kepimpinan akan berlaku di mana sahaja ruang di muka bumi ini, jika tidak adanya kesedaran politik yang tinggi di kalangan rakyat sesebuah Negara. Salahlaku politik dan penindasan terhadap rakyat tetap berlaku jika rakyat Negara itu tidak menggunakan kuasa demokrasi untuk memilih pemimpin yang baik.

Naratif Ogonshoto telah diiktiraf sebagai sebuah karya sastera yang bagus dan bermutu tinggi apabila dianugerahkan Hadiah Sastera Perdana 2001, Hadiah Sastera Mastera 2002 dan juga SEA Write Award 2002

Kata Mohamad Salleh Rahmad di belakang buku ini,
`Naratif Ogonshoto muncul sebagai sebuah teks sastera rakyat moden yang dapat berdiri sebagai sebuah teks pascamoden multiwacana – pascakolonial, tekstualisme baru, dan realisme magis… Kedudukannya dapat dibariskan dalam jejeran sastera antarabangsa.

Naratif Ogonshoto adalah antara novel terbaik yang pernah saya baca, dan akan saya ulang baca. Saya yakin ianya akan jadi sebuah karya klasik yang akan dikenang sepanjang zaman.

1 ulasan:

Unclenuar berkata...

Mana saya nak cari buku ini, boleh dapat di MPH ke.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails