Rabu, November 29, 2006

Hujung minggu di Kotaraya

.



Hujung minggu lepas saya ke JB. Ada persidangan di Persada International Convention Centre Johor. Pusat persidangan baru di selatan tanahair. Besar dan cantik, setanding dengan KL Convention Centre. Bersebelahan dengan Puteri Pacific dan tak jauh dari Kompleks Beli Belah Kotaraya. Sudah lama tak ke JB, sehingga tak sedar sudah ada pusat persidangan yang sangat besar dan bertaraf antarabangsa. Lapanganterbang Senai sudah nampak sangat ceria, lebih ceria dari Lapanganterbang Bayan lepas.

Kompleks Kotaraya juga sudah banyak berubah, sudah banyak kedai-kedai baru. Seperti biasa kalau ke JB saya tak akan lupa singgah di sebuah kedai buku di situ. Kedainya sederhana besar, tetapi saya sudah banyak kali terjumpa dan beli buku yang bagus di situ. Johor Central Store nama kedainya. Kali ini saya tak beli banyak buku. Saya hanya beli 3 buah buku. Ketiga-tiganya novel. Yang pertama novel terkenal Ayat-Ayat Cinta tulisan Habiburrahman El Syirazi. Khabarnya buku ini heboh di Indonesia kerana mendapt sambutan laris dan di luar jangkaan.

Saya juga beli novel terbaru penulis Singapura, Isa Kamari, bertajuk Atas Nama Cinta. Novel ini cuba mengangkat kembali tragedi Natrah yang pernah menggemparkan Tanah Melayu suatu masa dahulu.

Saya juga beli buku Diary Seorang Petualang, buku terjemahan tulisan Naguib Mahfouz. Saya perasan yang di kedai ini banyak dijual buku-buku terbitan Pustaka Nasional dari Singapura.

Ada satu lagi yang menarik di Kotaraya. Di sudut tepi, Kompleks Kotaraya ini ada sebuah masjid. Rasa saya inilah satu-satunya masjid yang terletak dalam kompleks membeli-belah di Malaysia. Jumaat lepas saya berpeluang menunaikan solat Jumaat di situ. Jamaah melimpah ruah sehingga ke kaki lima kedai. Yang menariknya, setiap kali azan berkumandang, akan kedengaran ke seluruh Kotaraya. Kedai-kedai yang sedang memainkan lagu-lagu akan memperlahankan suara bagi menghormati azan.



Masjiid An Nur Kotaraya adalah masjid yang dibina oleh Johor Corp. Imam bertugas juga dilantik oleh Johor Corp. Kesemuanya berkelayakan ijazah, bertaraf eksekutif dan bergaji tetap dengan Johor Corp. Khutbah dan mutu bacaan Imam pada hari Jumaat itu juga sangat bagus dan menarik perhatian saya. Masjid yang berhawadingin itu comel sahaja saiznya, mungkin boleh memuatkan tidak lebih dari seribu orang.

Usaha Johor Corp ini patut disokong dan diikut oleh badan korporat yang lain, terutama yang memiliki kompleks beli-belah terkemuka. Bayangkan bagaiman mudahnya mahu membeli-belah bila ada tempat solat yang selesa untuk pengunjung kompleks. Meminta badan korporat membina masjid di kompleks mungkin satu permintaan yang tidak munasabah. Cukuplah jika disediakan tempat solat yang bersih, dan sederhana besar.



Sebelum pulang saya juga beli beberapa keping CD terbitan Yayasan Warisan Johor, lagu keroncong anak Johor, dokumentasi irama zapin dan tempat bersejarah di sepanjang sungai Johor. Tak lupa juga saya beli sebuah buku tentang sejarah Irama Zapin di Nusantara. Semuanya saya beli di sebuah kedai kecil di Persada yang menjual produk keluaran Yayasan Warisan Johor.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails