Khamis, November 16, 2006

Filsafat Pendidikan Islam Prof Naquib Al-Attas

.


Penulis : Wan Mohd Nor Wan Daud
Cetakan : I, Julai 2003
Jumlah Halaman : 552
Penerbit : Pustaka Mizan
Harga : Rp 75.000
ISBN : 979-433-331-3


Buku ini adalah buku yang sudah lama saya beli. Sudah beberapa kali saya baca tetapi terhenti di bab-bab yang awal. Membaca buku ini bukan seperti membaca novel atau buku bukan-fiksyen lain. Perlukan tumpuan. Adakalanya perlu diulangbaca perenggan-perenggan tertentu, agar lebih faham maksud yang ingin disampaikan.

Kehadiran buku Prof Wan Mohd Nor Wan Daud ini bagai satu anugerah, kerana berjaya menyimpulkan pemikiran Prof Naquib di dalam satu buku. Saya berjaya menghabiskan buku ini mungkin juga kerana keberkatan bulan Ramadan. Kali pertama juga saya membaca buku seperti membaca buku rujukan sekolah, lengkap dengan pen, pensil dan penanda buku sebagai pembaris. Habis saya gores dan conteng buku ini. Suri Jiwa senyum menyindir melihat kelakuan saya. Dia tahu yang saya sebenarnya sangat sayang untuk mengotorkan buku.

Buku tulisan Prof Wan Mohd Nor Wan Daud ini telah berjaya mengumpulkan dan menerangkan idea Prof Syed Muhammad Naquib Al-Attas selama hayat beliau sehinggalah berjaya mewujudkan ISTAC. Membaca buku ini bagai membaca semula riwayat hidup Al Attas berhubung dengan idea dan pemikiran beliau.

Tiada orang lain yang lebih layak untuk bercerita tentang pemikiran Prof Naquib melainkan Prof Wan. Prof adalah orang kanan Prof Naquib yang merancang dan membantu beliau dalam pengurusan ISTAC dari awal penubuhannya. Prof Wan mendapat Phd dari Universiti Chicago di bawah seliaan pemikir terkenal Prof Dr Fazlur Rahman.

Kepada sesiapa yang pernah membaca buku Prof Naquib mungkin sudah biasa dengan buku-buku beliau yang kelihatan nipis tetapi mempunyai idea-idea yang besar. Secara jujur, saya sudah beberapa kali membaca buku-buku beliau tetapi masih belum berjaya memahami sepenuhnya apa yang beliau tulis. Buku ini telah berjaya menyampaikan pemikiran Prof Naquib dengan begitu baik sekali.

Prof Naquib Al-Attas adalah seorang pemikir Islam yang dikenali di seluruh dunia. Beliau adalah pelopor kepada konsep islamisasi ilmu yang kemudiannya dipopularkan oleh Ismail Faruqi. Beliau telah membentangkan konsep ini dalam Persidangan Dunia Pertama tentang Pendidikan Islam di Mekah pada tahun 1977. Persidangan ini akhirnya juga berjaya membuahkan cadangan penubuhan UIA yang ada sekarang.

Konsep Islamisasi Ilmu pengetahuan adalah berdasarkan andaian bahawa ilmu pengetahuan itu tidak bersifat neutral atau bebas nilai. Walaupun umat Islam digalakkan mengambil ilmu walaupun dari barat, kesedaran perlu ada bahawa ilmu itu itu juga datang dengan nilai-nilai dan pandangan dunia masyarakat tersebut. Ilmu dari barat sarat dengan nilai-nilai barat yang tidak kesemuanya bersesuaian dengan masyarakat Islam. Inilah pentingnya Islamisasi Ilmu.

Saya sangat tertarik dengan pendapat Prof Naquib yang mengatakan bahawa punca kemunduran umat adalah masalah adab dan ta'dib. Keruntuhan adab menyebabkan dunia menghadapi kemusnahan yang teruk. Keruntuhan adab berlaku bila kita tidak berlaku adil dengan menempatkan sesuatu bukan pada tempatnya. Ketidakadilan mengakibatkan kekeliruan ilmu. Ini diburukkan lagi dengan lahirnya pemimpin yang tidak berkelayakan dari segi akhlak, akal dan rohani. Pemimpin sebeginilah yang meneruskan kekeliruan ilmu dan keruntuhan adab untuk kekal berkuasa.

Kekeliruan ilmu inilah yang memerlukan kepada islamisasi ilmu. Ilmu perlu ditafsir semula melalui sudut pandang Islam. Kekeliruan ilmu dalam memahami nilai-nilai dari Barat mengakibatkan umat Islam menerimapakai metodologi, pemikiran dan amalan barat tanpa saringan. Konsep hak asasi manusia sebagai contoh dipandang melalui sudut fikir barat yang berteraskan idelogi sekular, dualisme dan humanisme.

Pemikiran dan sumbangan Prof Naquib telah diiktiraf di seluruh dunia. Buku beliau telah diterjemahkan ke dalam bahasa Arab, Persia, Turki, Urdu, Jerman, Itali, Rusia, Bosnia, Albania, Jepun, Korea India dan Indonesia. Beliu juga telah dianugerahkan berbagai penghargaan di peringkat antarabangsa sebagai seorang pemikir dan intelektual Islam yang berjasa.

Kemuncak pencapaian Prof Naquib ialah kejayaan beliau merealisasikan pemikiran dengan penubuhan International Institute of Islamic Thought and Civilization (ISTAC). Beliau telah merancang dan merekabina sendiri bangunan ISTAC serta merancang dan menyediakan kurikulum. Prof Naquib juga telah mengumpulkan buku dan manuskrip dari seluruh dunia untuk melahirkan perpustakaan ISTAC yang kini adalah antara perpustakaan terbaik dalam pengajian Islam.

Malangnya, sumbangan dan pemikiran beliau tidak dihargai di negara sendiri. Prof Naquib telah disingkirkan dari ISTAC yang beliau ilhamkan sendiri. Kini ISTAC menjadi sebahagian dari UIA. Mungkin inilah yang Al- Attas maksudkan dengan kekeliruan ilmu dan keruntuhan adab. Akhirnya ISTAC menerima bahana dari ketololan dan kecelaruan pemikiran manusia dalam menilai ilmu dan ilmuan.

Ada satu bab menarik yang membincangkan tentang pemikiran Fazlur Rahman, Seyyed Hossein Nasr, Ismail Al Faruqi dan lain-lain berhubung konsep islamisasi ilmu. Saya juga tertarik dengan penjelasan panjang lebar Prof Wan tentang golongan sofis dan neo-sofis, golongan cerdik pandai yang menggunakan ilmu untuk menyesatkan manusia.



Falsafah & Amalan Pendidikan Islam
Pengarang : Wan Mohd Nor Wan Daud
ISBN : 983-100-241-5
Harga : RM40.00
Halaman : 413
Tahun : 2005




An Exposition of the Original Concept of Islamization
Wan Mohd Nor Wan Daud
507 pages
Published: 1998
Publisher: ISTAC
ISBN / EAN: 9839379100
Price: RM78.

Buku yang saya baca ini adalah terjemahan dalam Bahasa Indonesia. Buku asalnya diterbitkan di Malaysia tahun 1998. Ianya diterjemahkan di Indonesia, bukan di Malaysia; pada tahun 2003. Tahun 2005 barulah buku ini dterjemahkan ke dalam Bahasa Malaysia oleh Penerbit UM, itupun berdasarkan terjemahan Indonesia. Ini pun satu jenis keruntuhan adab juga!

Saya berjaya habiskan buku ini menjelang 1 Syawal. Terasa puas yang amat.

Tanpa rasa ragu, inilah buku terbaik yang saya baca bagi tahun ini.


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails