Jumaat, November 10, 2006

The Big Read


5 April 2003, BBC telah melancarkan The Big Read dalam usaha mencari 100 buku paling popular di Britain. Pencalonan dibuka selama dua minggu dan sebanyak 7,000 judul buku telah dicalonkan. Seramai 140,000 orang telah mengundi menjadikan The Big Read satu projek pengundian terbesar dalam sejarah buku di UK. Undian telah dijalankan melalui laman web, sistem pesanan ringkas dan telefon.

Keputusan buku paling popular dari nombor 22 ke nombor 100 telah diumumkan, Baki 22 lagi buku yang paling popular telah disiarkan dalam bentuk siri televisyen The Big Read yang telah disiarkan oleh BBC 2 dari 18 Oktober hingga 13 Disember, 2003.

21 buah buku yang paling popular layak masuk ke peringkat akhir untuk memilih buku yang terbaik. 21 buah buku itu telah dibahagikan kepada 3 buku setiap siri dan disiarkan selama 7 minggu. Seorang celebriti dijemput bagi setiap buku, untuk berkempen dan bercerita kenapa buku itu patut jadi buku paling pupular sepanjang zaman.

Projek BBC Big Read sangat berjaya sehingga melampaui apa yang pernah dibanyangkan oleh penerbit rancangan BBC. Kejayaan program ini menyaksikan timbulnya kesedaran baru di kalangan masyarakat untuk mencari dan membeli buku yang tersenarai dalam Top 100. Projek ini telah memberi kesan kepada industri buku yang menyaksikan kenaikan mendadak jualan buku di UK.



Setelah tiga tahun berlalu program itu masih memberi kesan. Alangkah terkejutnya saya bila berjumpa buku ini di kedai buku Popular, di Ipoh Parade. Terus saya ambil tanpa fikir panjang! Kesemua seratus buku yang diundi sebagai paling popular telah disenaraikan dalam buku ini. Setiap buku diceritakan sedikit latarbelakang cerita dan pengarang. Diceritakan juga cerita-cerita pelik mengenai buku-buku ini. Ada buku yang pernah ditolak penerbit buku, kerana dianggap tidak bermutu.

Senarai buku terbaik ini mungkin tidak akan menepati citarasa semua orang kerana ianya dipilih berdasarkan populariti bukan kualiti buku tersebut. Saya sendiri ada pilihan yang lain, kalau diminta memilih buku yang terbaik. Namun usaha ini sudah cukup untuk memberi gambaran buku-buku yang digemari masyarakat di UK.

Buku ini akan menjadi teman akrab bagi peminat buku dan boleh jadi panduan buat sesiapa yang mahu mencari buku yang sesuai untuk dibaca.


Bilalah agaknya kita di sini boleh buat program sebegini?

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails