Khamis, November 23, 2006

Musyawarah Buku

.

Musyawarah Buku
Menyusuri Keindahan Islam dari Kitab ke Kitab
Khaled M Abou El Fadl
Serambi, Indonesia 2002
223 halaman

Dibeli di Fajar Ilmu Baru RM19.80


Bayangkan jika anda dapat berdialog dengan buku-buku klasik. Kitab-kitab lama yang ditulis oleh para pemikir zaman dahulu. Bagaimana agaknya perasaan para penulis buku agung ini apabila karya mereka dilarang dari dibaca oleh pemerintah masa itu. Bayangkan bagaimana rasanya jika anda dapat menyelami perasaan penulis yang telah dipecat jawatan mereka, difitnah kerana menulis sesuatu yang bercanggah dengan kepercayaan pemerintah.

Inilah yang cuba disampaikan oleh penulis buku ini Khaled Abou El-Fadl dalam buku yang bertajuk Musyawarah Buku - Menyusuri Keindahan islam Dari Kitab Ke Kitab. Buku ini adalah terjemahan dari buku berbahasa Inggeris bertajuk Conference of Books - In Search of Beauty in Islam.

Penulis buku ini membawa pembaca mengembara dan bermesra dengan karya-karya klasik dan penulisnya. Pembaca dikenalkan dengan tokoh seperti Ibn al Mulaqqin yang difitnah dan dipenjara. Beliau dilarang mengajar dan koleksi bukunya dibakar.

Kisah sedih para pemikir dan penulis buku agung banyak ditulis dalam buku ini. Buku ini bagai sedang berdialog dengan para ulama dan pemikir masa lalu seperti Imam Ibnu Hambal, Imam Ghazali, Al-Jahiz, Ibn Rusyd dan al-Juwainy. Penulis mengenang bagaimana terasingnya umat Islam dengan karya klasik dan tradisi ilmu. Khazanah klasik Islam tidak dikaji dan didampingi.



Penulis buku ini, Khaled Abou El Fadl adalah seorang Professor Undang-Undang di Undang-Undang UCLA, Amerika Syarikat. Seorang lulusan Yale dan Princeton setelah mengambil pengajian Islam di Kuwait dan Mesir. Sebagai pemastautin Amerika Syarikat, Khaled banyak menulis isu-isu berkenaan Islam dalam konteks modern. Tulisan dan pendapat beliau sering dianggap sebagai suara liberal Islam di Amerika.

Khaled terkenal sebagai seorang pejuang hak asasi manusia termasuk hak asasi wanita. Ini tergambar dalam tulisan beliau di dalam buku ini. Saya tertarik dengan tulisan beliau yang cuba menggali karya klasik Islam dalam berhujah tentang masalah aurat dan hukum menutup muka bagi wanita.

Khaled sangat memusuhi mereka yang berfikiran kolot dan tertutup. Dia menentang pemikiran wahabisme yang dikatakannya sebagai produka dari kolonialisme. Khaled menentang sikap radikalisme dan fundamentalsime di kalangan umat Islam. Beliau menentang wahabisme dan menyeru ke arah keterbukaan pemikiran dalam menghadapi persoalan semasa.

Khaled menentang golongan yang mengabaikan dan merendahkan warisan intelektual Islam dan melahirkan pendekatan terhadap Islam secara anti sejarah.

Kesimpulan yang saya boleh ambil dari buku ini ialah bagaimana dalam setiap zaman, ada sahaja golongan yang memusuhi buku dan ilmu. Buku dilayan bagai orang salah, diharam dan penulisnya diasingkan dari masyarakat. Banyak karya-karya besar dimusuhi masyarakat, telah dimusnahkan dan dibakar. Inilah masalah yang masih melanda umat sehingga hari ini. Ilmu dan buku dimusuhi dengan mengharamkan, atau menapis sesetengah buku tanpa diberitahu sebab, atau menghentam penulisnya tanpa membaca karya tersebut. Jarang-jarang kita mendengar perdebatan ilmiah tentang apa yang cuba dibawa seorang penulis. Kita sibuk berbincang tentang batang tubuh penulis.

Buku ini mengandungi 22 catatan pendek yang sebahagian besarnya pernah termuat dalam majalah The Minaret dari tahun 1994 hingga 2000. Termuat juga di hujung buku ini bibliografi terpilih tokoh-tokoh yang disebut namanya di dalm buku ini.

Dengan tulisan dan gaya bahasa yang menarik, buku ini menarik untuk dibaca, memberi nafas baru dan pandangan yang segar. Inilah musyawarah untuk merenung keadaan umat masa kini, melihat keindahan di zaman dahulu dan melihat ke hadapan ke arah peradaban yang lebih sempurna.




Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails