Sabtu, September 16, 2006

Selamat Hari Lahir, Malaysia!




Image Hosted by ImageShack.us



Hari ini 43 tahun lepas telah lahir sebuah negara bertuah yang kita semua kenali sebagai Malaysia. Tanah Melayu yang merdeka di tahun 1957 kemudiannya telah bersatu hati dan bergabung dengan Sabah, Sarawak dan Singapura untuk membentuk Malaysia. Maka tertubuhlah Malaysia pada 16 September, 1963.

Jalan ke arah kemerdekaan seterusnya penubuhan Malaysia bukan menuntut pengorbanan yang sikit. Tidak sikit yang kurang senang dan menyimpan rasa curiga. Malaysia terpaksa menghadapi Konfrontasi di awal penubuhannya. Lahirnya Malaysia pada tarikh ini juga adalah berkat pengorbanan pejuang-pejuang terdahulu.

Alangkah molek jika ulangtahun penubuhan Malaysia ini kita hayati bersama dengan mengenang sejenak pengorbanan mereka yang terdahulu. Pejuang yang menang juga yang kecundang, yang besar dan juga yang kecil.

Saya tiba-tiba terbayang wajah seorang tokoh yang mungkin kecil di mata kita namun tidak kecil sumbangannya kepada negara.


Abdul Majid Salleh 2004
Memoir Abdul Majid Salleh dalam PKMM dan Kesatuan Buruh.
ISBN 967-942-673-4


Abdul Majid Salleh adalah antara bekas aktivis Parti Kebangsaan Melayu Malaya PKMM. Beliau aktif dalam Kesatuan Buruh yang menjadi sayap PKMM. Abdul Majid menjadi ahli kepada cawangan PKMM yang pertama ditubuhkan di Malaya iaitu cawangan Simpang Empat, Kampar, Perak.

Kerana kelantangan melawan penjajah British, beliau telah ditahan di bawah Akta Darurat 1948 dan meringkuk di dalam tahanan selama 7 tahun.

Kata Abdul Majid, perjuangan PKMM menghadapi kesukaran kerana menghadapi tentangan dari orang Melayu sendiri. Sikap orang Melayu yang menganggap penjajah British sebagai pembela mereka. Nasib baik ada British, kalau tidak tentu huru-hara' kata mereka. Tidak mereka sedar yang British menyedut khazanah negara dibawa pulang. Siapa sahaja yang menentang British dituduh penderhaka, termasuk PKMM. Setia betul orang Melayu dengan tuan mereka. Mereka yang melawan British sering dituduh komunis.

Kini Abdul Majid aktif dalam Pas, pernah menjadi YDP kawasan Gopeng dan calon parlimen Gopeng. Begitulah adat pejuang, sekali berjuang, sehingga ke akhir hembusan nafas terakhir akan terus berjuang.

Dulu saya sering nampak kelibat beliau di Masjid Negeri Ipoh, terutama hari Jumaat. Dah tua orangnya. Tak siapa sangka dia seorang pejuang. Kecil dan kurus orangnya. Semenjak saya pindah ke Bukit Mertajam, lama benar saya tidak nampak beliau. Mungkin sudah uzur. Kalau beliau masih adapun, umurnya kini sudah 83 tahun.

Seperti tokoh pejuang lain yang digelar penderhaka dan dicop komunis oleh bangsanya sendiri, hari-hari terakhir beliau akan berlalu tanpa sedar. Tiada kalungan bunga, tiada kata puji dan puja, apalagi pingat kebesaran. Kalau tidak ada kata nista sudah dikira mujur.

Kalaupun kita tidak gemar dengan sikap yang mereka ambil dahulu, janganlah kita lemparkan hina dan nista. Jangan kita lupa, nikmat udara bebas dan merdeka yang kita hirup hari ini, adalah hasil juang mereka. Setidak-tidaknya kita perlu hormat akan kesungguhan beliau menghadapi jerih payah perjuangan.

Begitulah kisah orang kecil dalam sejarah Negara. Namanya tiada dalam lembaran sejarah kerana sejarah itu ditulis oleh orang yang menang dan orang yang kalah memang tiada tempat dalam catatan sejarah. Kalau tidak kerana memoir yang ditulis ini, mungkin hilang terus secebis kisah perjuangan. Ramai lagi insan lain seperti Abdul Majid, yang sedang menghabiskan sisa-sisa hidup di bumi bertuah ini. Ramai juga yang telah pergi meninggalkan kita, tanpa kita sedar dan peduli. Hanya doa kaum keluarga dan rakan taulan mengiringi pemergian mereka.

Mungkin pesanan Abdul Majid Salleh di helaian akhir bukunya ini boleh kita renungkan.

Wahai anak cucuku dan segala keturunanku!
Ambillah ini sebagai tauladan
Jangan sekali-kali di mendirikan mahligai di atas pusara orang lain
Jangan! Jangan!
Ditakuti kamu tidak selamat
Tidak selamat di dunia dan di akhirat.



Kini Malaysia sudah kita warisi. Ke mana haluannya di tangan kita. Sayangkan negara bukan hanya dengan kibaran bendera, tetapi harus diikat dengan sumpah janji untuk mempertahankan kedaulatan negara dan membina kekuatan negara atas dasar-dasar mulia.

Selamat Hari Lahir Malaysia yang ke 43!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails