Rabu, September 20, 2006

Teater Lantai T Pinkie






Bukan selalu warga negeri Perak dapat tengok teater, apa lagi teater karya Sasterawan Negara.

Hujung minggu lepas berlangsung Teater Muzikal Lantai T Pinkie di Taman Seni Budaya, Ipoh, Perak. Teater Lantai T Pinkie ini adalah karya Sasterawan Negara A Samad Said. Teater muzikal ini diarahkan oleh Rosminah Tahir, diterbitkan oleh Rohaya Atan dan merupakan pementasan yang kelima selepas dipentaskan di Istana Budaya, baru-baru ini.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Lantai T Pinkie berlatarbelakangkan kisah wanita joget dekad lima puluhan. Ia memaparkan kisah suka duka perempuan joget di Singapura, selepas Perang Dunia Kedua. T Pinkie adalah nama salah seorang perempuan joget yang cantik dan diminati ramai. Teater ini memaparkan gejolak rasa perempuan joget yang terpaksa melayan kerenah lelaki yang berkunjung ke kelab malam Bunga Joget Moden.



Menonton teater ini memang menghiburkan, dengan lakonan pelakon terkenal seperti Vanida Imran, Jalaludin Hasan, Khatijah Tan dan lain-lain. Rasa seakan dibawa ke zaman tersebut ditambah pula dengan lagu-lagu yang membuai rasa hasil karya Pak Ngah.

Walaupun teater ini mengisahkan tentang wanita joget, saya rasa ada tema-tema penting yang cuba dibawa oleh naskhah ini. Ianya terselit di celah-celah skrip yang berbunga-bunga dan berlapis-lapis. Kisah bangsa yang dijajah hingga kisah zaman konfrontasi. Secara jujur, saya belum meneliti skrip Lantai T Pinkie ini. Mungkin saya perlu membaca semula skrip drama ini untuk memahami apa yang tersirat.





Beruntung saya dapat berjumpa dengan Datuk A Samad Said. Buku Lantai T Pinkie yang saya beli malam itu, siap ditandatangan. Saya sempat berbual dan bergambar dengan Pak Samad. Saya bagitahu yang saya sudah menonton VCD kisah hidup beliau dan saya kagum dengan teknik pembacaan beliau. Buku bacaan Pak Samad penuh bergaris dan bertanda. Supaya senang ingat, kata beliau. Beruntung juga saya dapat bertemu dan berbual dengan Helmy Samad, orang kuat Wira Bukit. Kata Helmy, ada banyak lagi buku karya Pak Samad yang akan dikeluarkan oleh Wira Bukit. Saya doakan Wira Bukit terus maju.

Leka kami berbual sehingga terlupa bergambar dengan pelakon teater. Mujur Surijiwa sempat bergambar dengan Pinkie buat kenangan.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails