Ahad, September 24, 2006

Salam Ramadan








Foto ekadmalaysia


Bagai tak terasa, kita sudah masuk bulan Ramadan semula. Begitu cepat masa berlalu sehingga kadang-kadang, bagai tidak sempat untuk menikmati setiap saat-saat suka dan duka dalam hidup ini.

Ramadan berkunjung lagi, memberi peluang kepada kita untuk meningkatkan iman dan menambah pahala ibadah. Peluang yang diberi setahun sekali perlu direbut dengan meningkatkan amalan, memperbetulkan niat, memperhebatkan tekad dan meningkatkan semangat untuk hidup sebagai seorang Muslim.

Dari kecil kita dididik, bulan puasa adalah bulan menahan diri dari makan, dan waktu berbuka adalah kenikmatan yang ditunggu-tunggu. Masa kecil dahulu, peluang berbuka puasa di masjid memang ditunggu-tunggu, walaupun hidangannya serba sederhana. Kini, berbuka puasa sudah terlalu komersial. Hotel-hotel kecil dan besar, berebut-rebut menarik pelanggan untuk pesta berbuka puasa secara mewah.

Rasanya, setelah sekian lama dididik bepuasa, keseronokan menyambut puasa bukan hanya kerana tak sabar menunggu waktu berbuka. Ramadan patut disambut sebagai pesta ibadah, bukan sekadar berpesta dan berlumba makan. Berpuasa di siang hari dan memakmurkan rumah Allah di malam hari.

Dalam sejarah, bulan Ramadan juga adalah bulan jihad, juga bulan kemenangan bagi umat Islam. Banyak perang dalam sejarah Islam berlaku dalam bulan Ramadan. Umat Islam menghadapi Badr Al-Kubra dalam bulan Ramadan. Umat Islam bersedia untuk Perang Khandak dalam bulan Ramadan. Peristiwa penting pembukaan Kota Mekah juga berlaku dalam bulan Ramadan.

Tradisi ini berterusan sehingga zaman selepas Nabi. Salahudin Al-Ayubi berjaya mengalahkan tentera Salib dalam bulan Ramadan. Tariq bin Ziyad dan tentera Islam mendarat di Gibraltar, dalam usaha membebaskan Andalusia juga dalam bulan Ramadan.

Ramadan adalah bulan perjuangan. Berjuang menentang musuh di luar atau di dalam. Kenikmatan Ramadan akan dirasai oleh mereka yang ikhlas dalam berjuang.


Selamat menyambut Ramadan!







Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails