Selasa, September 05, 2006

Hizbullah : The Party of God




Hizbullah: Party of God - An Islamic Movement Perspective
Essays and Features on the Hizbullah, edited by Abdar Rahman Koya
Paperback
166 pages
ISBN 983954148X


Buku ini adalah himpunan artikel yang pernah keluar dalam majalah Crescent International. Ianya telah dikumpul dan diedit oleh Abdur Rahman Koya dari The Other Press. Ada banyak artikel yang ditulis oleh editor majalah tersebut, termasuk tulisan Zafar Bangash. Walaupun ada beberapa tulisan lama yang ditulis seawal tahun 1997, ianya masih relevan kini kerana menceritakan tentang sejarah tertubuhnya sebuah organisasi yang digeruni lawan dan dihormati kawan.

Termuat juga di dalam buku ini beberapa teks ucapan Sheikh Sayyid Hassan Nasrallah, termasuk ucapan beliau pada 14 Julai, 2006, dua hari selepas Lebanon dibom Zionis. Diselitkan juga kronologi peristiwa yang berlaku dari tahun 1967 hingga 2006 berakiatan dnegan Hizbullah.

Lahir dari sebuah gerakan gerila di awal tahun 80-an, Hizbullah telah berkembang menjadi satu organisasi politik yang sangat kukuh. Hizbullah bukan sekadar sebuah pasukan gerila, malah ianya sebuah gerakan Islam popular yang hidup dan bernafas di tengah-tengah masyarakat. Gerakan Islam seluruh dunia harus membaca dan mengkaji bagaimana Hizbullah berjaya memikat hati segenap golongan masyarakat, Syiah dan Sunni juga masyarakat Kristian dan Druze Lubnan.

Hizbullah popular bukan semata-mata kerana mengangkat senjata. Ianya adalah organisasi yang benar-benar berjuang untuk rakyat. Hizbullah mempunyai rangkaian hospital yang lengkap, malah mempunyai kelengkapan dan mutu perkhidmatan yang lebih baik dari hospital kerajaan. Kos bersalin di Hopsital kendalian Hizbullah, sebagai contoh, adalah lebih murah dari kos di hospital kerajaan. Hizbullah juga mempunyai berpuluh-puluh klinik yang memberi perkhidmatan kepada semua tanpa mengira bangsa dan agama.

Semasa perang di Beirut di tahun 90-an, Hizbullah telah membekalkan bekalan air bersih kepada penduduk Lubnan. Dari tahun 90-94 lebih dari 20 juta liter air telah berjaya dibekalkan kepada penduduk Beirut. Hizbullah juga mempunyai unit khusus yang membaiki dan membina semula rumah yang rosak akibat pengeboman pengganas Zionis.

Kekuatan Hizbullah sebenarnya bagai sebuah negara dalam sebuah negara. Mereka mempunyai stesyen TV sendiri, Al Manar yang sentiasa berperanan mengiringi pejuang Hizbullah dalam peperangan menentang Zionis. Rakaman gambar kekejaman Zionis telah menjadi satu lagi senjata utama dan kekuatan parti Hizbullah.

Hizbullah sangat mengambil berat akan kehidupan harian rakyat Lebanon. Peruntukan besar disediakan untuk membantu penduduk fakir dan miskin, juga anak-anak yatim. Hizbullah juga aktif dalam bidang pendidikan dengan mempunyai rangkaian institusi pendidikan peringkat asas dan lanjutan.

Kita juga tidak boleh nafikan kekuatan sebenar Hizbullah adalah kekuatan dalaman mereka, ruh perjuangan Islam untuk membebaskan diri dari penjajahan rejim Zionis.



Buku ini saya beli dari www.ibtbooks.com bersama dua buku lain iaitu Islam and the Problem of Israel tulisan Ismail Raji al-Faruqi juga buku Our Decline: Its Causes and Remedies tulisan Amir Shakib Arslan.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails