Khamis, September 28, 2006

Dari Beirut ke Jerusalem









Saya telah tidak berlaku adil kepada buku ini. Buku From Beirut To Jerusalem tulisan Dr Ang Swee Chai ini telah lama terperap di rak buku saya. Tertulis di dalamnya tarikh buku ini dibeli - 03.03.03, Pustaka Mukmin, Jalan TAR. Sudah lebih tiga tahun. Saya pernah baca 10 helai pertama buku ini dahulu, tetapi entah mengapa, tidak berdaya untuk meneruskan bacaan. Mungkin tak kena dengan keadaan masa itu, atau mungkin juga terhenti kerana kesuntukan masa.

Setelah selesai membaca buku Hizbullah, buku ini saya cari semula dari rak buku di rumah. Mungkin peristiwa serangan Israel ke atas Lebanon memberikan semangat saya untuk membaca dan mencari kisah dan fakta mengenai perjuangan rakyat Palestin. Saya mula membaca semula buku ini dan kemudiannya bagai tidak mahu berhenti membaca catatan benar kisah yang dilalui oleh Dr Ang Swee Chai.

Saya mula kagum dan hormat pada seorang wanita kecil bernama Ang Swee Chai ini. Dr Ang adalah seorang wanita Cina yang lahir di Pulau Pinang, dibesarkan di Singapura dan kini menetap di Britain. Seorang pakar Ortopedik yang boleh sahaja hidup mewah dengan menjadi pakar ortopedik sepenuh masa. Namun Dr Ang telah memilih jalan yang jarang diambil oleh seorang wanita Kristian seperti beliau.

Pada suatu musim panas, sewaktu di London, Dr Ang telah membaca berita mengenai bagaimana tentera Israel telah berjaya menyerang Lubnan. Sebagai seorang penganut agama Kristian, Dr Ang percaya telah datang panggilan kepad beliau untuk berkhidmat kepada masyarakat. Beliau lalu mendaftar sebagai sukarelawan perubatan ke Lubnan.

Dr Ang nekad, walaupun risau dengan keselamatan sendiri. Takut-takut bertemu `pengganas’ Palestin di Lubnan. Keputusan nekad itulah juga yang telah mengubah seluruh prasangka buruk beliau terhadap perjuangan rakyat Palestin selama ini. Sebagai seorang penganut agama Kristian, beliau telah diajar bahawa usaha mendirikan negara haram Isarel adalah sebahagian dari ajaran agama yang mesti diyakini.

Pengalaman menyaksikan peristiwa berdarah di Sabra Shatilla telah mengubah tanggapan beliau. Peristiwa Sabra Shatilla yang berlaku di pertengahan bulan September, 1982 menyaksikan rakyat Palestin dibunuh beramai-ramai. Ianya berlaku sejurus selepas pejuang Palestin melucutkan senjata dan menyerahkan nyawa dan keselamatan mereka kepada pasukan pengaman antarabangsa. Askar Israel telah menceroboh Beirut di malam 15 September 1982, melanggar gencatan senjata, mengepung lebih tiga ribu rakyat Palestin yang majoritinya kanak-kanak dan perempuan. Mereka dibunuh dengan kejam, yang perempuan diperkosa.

Dr Ang Swee Chai bersama 22 rakan-rakan dari pasukan perubatan anatarbangsa, telah ditangkap askar Phalangist yang berada di bawah pengawasan tentera Israel. Malam itu Dr Ang menyaksikan kanak-kanak dan perempuan dikerah ke sebuah stadium. Sejurus kemudian, terdengar bunyi tembakan terus menerus selama setengah jam.

Peristiwa Sabra Shatilla telah menelanjangkan sikap sebenar Zionis Israel. Tersingkaplah wajah sebenar syaitan bertopeng manusia. Sabra Shatilla juga telah mengubah Dr Ang Swee Chai menjadi seorang pembela perjuangan rakyat palestin. Beliau dengan berani telah menawarkan diri menjadi saksi dalam Suruhanjaya Kahan yang ditubuhkan Israel untuk menyiasat kejadian tersebut. Walaupun beliau tahu ianya tidak dapat mengubah keadaan. Suruhanjaya Kahan akhirnya mendapati Menteri Pertahanan masa itu, Ariel Sharon bersalah kerana mengambil tindakan secara bersendirian, membenarkan pembunuhan berlaku.

Semenjak peristiwa itu Dr Ang Swee Chai telah berulang alik ke Lubnan. Beliau dan suami, Francis Khoo telah menubuhkan Medical Aid for Palestinians (MAP) pada tahun 1984, sebuah pertubuhan untuk mengutip dana bagi memberi bantuan kesihatan kepada pelarian Palestin di Lubnan. Bagi Dr Ang, beliau ada tanggungjawab untuk memberi gambaran sebenar di Lubnan. Penderitaan rakyat Palestin bukan sahaja disebabkan oleh Yahudi dan sokongan Amerika. Ianya disumbang juga oleh kebodohan dan kejahilan dunia yang tidak tahu apa yang sebenarnya berlaku.

Tajuk buku ini; From Beirut To Jerusalem menggambarkan impian setiap rakyat Palestin di Beirut, yang mahu pulang ke tanah tempat kelahiran sebelum menghembus nafas terakhir.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails