Isnin, April 21, 2008

Cerita Forum di Alor Star

Saya terasa lebih muda bila menghadiri Forum Sastera Siber di Perpustakaan Awam Negeri Kedah di Alor Setar. Kesungguhan dan komitmen ahli ASASI yang akan bermesyuarat agung dan datang lebih awal ke forum tersebut sangat mengkagumkan saya.

Ini kali pertama saya digandingkan bersama drirwan dan Azizi Hj Abdullah di atas pentas yang sama. Saya sudah beberapa kali bertemu drirwan, pengasas dan orang kuat esastera.com begitu juga Azizi Abdullah yang sering berhubung dan bertemu di Bukit Mertajam.

Saya terpegun melihat Auditorium Perpustakaan Negeri Kedah yang luas dan sangat selesa. Merah warna kerusi dan latarpentas sangat menyerlah.

Majlis bermula dengan bacaan doa dan ucapan aluan oleh Ketua 1 ASASI, Sdr Shaidun Shaari. Majlis disempurnakan oleh Pengarah Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Negeri Kedah, Encik Kasim Mahmud yang membacakan teks yang sangat menarik, walaupun saya kurang beri tumpuan.

Penyair Zaidin Abadi menjadi pengerusi forum pagi itu. Beliau berjaya mengawal majlis dengan bergaya. Saya jadi terkedu bila forum dijalankan secara soal-jawab. Saya sangkakan panel diberi masa untuk berucap dan kemudian baru dibuka sesi soal-jawab. Apa yang sudah saya aturkan di dalam kepala jadi berterabur. Mujur pengerusi bijak bertanya soalan yang bagus untuk dijawab panel.

Saya sebenarnya risau bila diperkenalkan sebagai seorang blogger. Risau orang tidak faham maksud sebenar blog. Blog bukan hanya untuk kritik kerajaan. Blog satu medium bebas yang boleh diguna untuk sebarang tujuan. Saya hanya seorang peminat buku yang kebetulan mempunyai sebuah blog. Saya mencatat pengalaman saya bersama buku. Saya kongsi keseronokan mencari buku dan bertemu peminat buku.

Forum Sastera Siber pagi itu menjadi panas bila Azizi Abdullah membuat kenyataan provokatif yang bersetuju bahawa sastera siber memang menjadi virus kepada sastera konvensional. Sastera di internet menurut beliau penuh dengan karya tidak bermutu yang beiau anggap sebagai sampah.

Berbagai pendapat menyokong dan menentang dikemukakan ahli panel juga para peserta forum yang sangat menarik. Kesempatan diambil oleh drirwan untuk menerangkan tentang esastera.com yang telah berjaya menjadi penggiat utama sastera siber.

Saya berharap para peserta dapat memahami kepentingan dunia internet kepada penggiat sastera. Internet tidak mungkin dapat menggantikan karya cetak. Buku dan kertas memang lebih intim dengan pembaca. Tidak ada keseronokan yang lain bagi peminat buku selain dapat membelai helaian kertas dan mencium kesegaran bau buku yang baru dibeli. Peminat buku akan jadi seperti kanak-kanak kecil yang mendapat permainan baru, apabila dapat ke kedai buku.

Namun, penguasaan internet adalah senjata baru masakini yang perlu dipelajari. Senjata di hujung tangan ini, begitu tajam sehingga boleh menikam penguasa yang dulunya kebal. Dunia Internet adalah dunia demokrasi di mana hujah berlawan hujah tanpa idea bebas disebarkan tanpa sekatan. Menang dan kalah bukan lagi berdasarkan kekuatan fizikal, tetapi kekuatan ilmu dan kecepatan menyampaikan maklumat.

Blog adalah medan yang sangat berguna dan berkesan untuk memperkukuhkan karya sastera. Sayang sekali jika penggiat sastera memusuhi penulis blog yang menulis secara percuma dan mensia-siakan peluang dan medan yang terbuka luas!

Terima kasih orang Alor Star atas layanan mesra. Enaknya hidangan pulut nyior dan ikan tamban!


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails