Sabtu, April 26, 2008

Rahsia Bisnes Mamak

.


Rahsia Bisnes Mamak
Pengarang : Mohammad Faisal Sharbudin, Zamri Mohamad
Penerbit : PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.
Harga ; RM 23.00
ISBN : 978-983-3586-75-2;



Buku ini saya beli di gerai buku PTS di Pesta Buku KL 2008. Saya sebenarnya sudah memesan dari penulis buku Faisal Sharbudin yang juga dikenali sebagai elmaaniq. Beliau antara penulis blog yang sudah lama menulis dan sering berhubung di alam siber. Saya beli buku ini di Pesta Buku setelah terserempak dengan penulis Zamri Mohamad.

Tajuk buku ini sahaja sudah menarik perhatian pembaca. Rahsia Bisnes Mamak. Penulis menggunakan perkataan Mamak bukan India Muslim. Mamak memang perkataan yang sering kita guna dan rasanya sudah jadi mesra dengan budaya setempat.

Buku ini menjadi istimewa kerana rasa saya ini adalah usaha ulung untuk berkongsi resepi perniagaan golongan India Muslim di negara kita. Saya memang sudah lama tertarik dengan perniagaan India Muslim yang mempunyai ciri-ciri perniagaan yang menarik. Keramahan tauke kedai misalnya, perlu dicontohi. Pesanan pelanggan yang biasa datang ke kedai, sudah dihadam dan diingati.

Penulis mengambil pendekatan menulis bab-bab pendek . Ada 63 bab pendek yang menyentuh berbagai aspek tentang bisnes mamak. Ada bab yang menarik perhatian saya, ada yang tidak. Ada yang benar-benar unik tentang bisnes mamak, ada juga rahsia perniagaan yang rasanya asas-asas perniagaan yang sudah diterima semua. Walau apa jenis perniagaan, asas-asasnya tetap sama, mesti ada strategi pemasaran, mesti ada 4P (Product, Price, Place, Promotion).

Penulis telah menulis tentang perniagaan India Muslim di dalam negara. Sangka saya hanya perniagaan restoran, kerana istilah kedai mamak selalunya dikaitkan dengan restoran India Muslim. Penulis telah mendedahkan perniagaan India Muslim dalam bidang-bidang lain seperti perniagaan runcit, emas dan sebagainya.

Saya tertarik dengan bab-bab awal, tenatng sejarah perkataan `mamak’ juag sejarah kedatangan India Muslim ke Tanah Melayu dan bagaimana mereka memulakan perniagaan. Buku ini menjadi lebih menarik kerana penulisnya sendiri dilahirkan dan dibesarkan dalam keluarga India Muslim yang menjalankan perniagaan. Banyak cerita dalam buku ini berdasarkan pengalaman peribadi penulis menolong perniagaan milik keluarga.

Buku ini mungkin buku pertama tentang perniagaan India Muslim oleh penulis. Harapan saya penulis akan terus membuat kajian untuk memperbaiki dan memantapkan lagi kandungan buku ini dalam edisi berikutnya. Mungkin akan ada lagi buku-buku yang lain mengenai bisnes mamak dari penulisnya.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails