Isnin, April 07, 2008

Seronoknya di Pesta Buku!

Kami tiba hampir jam 11 pagi dari Ipoh dan parkir sudah penuh. Hari Sabtu bukan hari yang sesuai ke Pesta Buku jika anda inginkan suasana aman dan tenteram. Dewan Pameran Utama penuh sesak terutama oleh pelajar-pelajar yang datang dengan rombongan sekolah.

Pesta Buku kali ini saya rasakan banyak peningkatan dari tahun sebelumnya. Banyak buku-buku baru yang dilancarkan sempena Pesta Buku. Gerai Institut Terjemahan Negara sebagai contoh mengejutkan saya dengan mempamerkan banyak judul-judul buku yang diterjemahkan ke bahasa Melayu. Jauh beza dengan tahun lepas. Buku Mortimer J Adler dan Malik Bennabi sudah diterjemahkan ke Bahasa Melayu. Banyak yang saya berkenan tetapi sesak sangat dengan pengunjung.

Saya lebih gemar dewan di seberang sungai kerana kurang sesak dengan orang. Lagipun gerai yang saya cari-cari ada di sana iaitu, gerai penerbit universiti-universiti juga gerai IKAPI. Gerai pengedar buku Indonesia atau IKAPI mengecewakan saya kali ini, kurang buku dan harganya mahal. Mungkin buku baru belum sampai untuk dipamerkan.

Gerai PTS di sini memang jadi tumpuan. Saya suka konsep sudut meja taman di mana para penulis PTS sibuk mempromosi buku mereka. Saya lihat Mat Jan sibuk mengacarakan sesi bersama penulis sains fiksyen. Firdaus , Vovin, Zaki Zainol dan rakan-rakan.

Saya beli 3 buku baru di gerai PTS. Buku Rahsia Bisnes Mamak tulisan rakan blogger Elmaaniq dan penulis Zamri Mohamad.

Saya beli buku Buat Duit Dengan Terbit Buku Sendiri tulisan Nazrul Samsudin. Buku ini beliau terbitkan sendiri. Saya sangat suka dengan kulit bukunya.

Tokoh yang kontroversi Kassim Ahmad juga telah mengeluarkan memoir beliau yang terbaru bertajuk Mencari Jalan Pulang - Daripada Sosialisme Kepada Islam. Ini buku terbaru beliau yang tak sabar mahu saya baca.

Gerai Wira Bukit juga terletak di dewan pameran yang sama. Helmy Samad kelihatan sibuk melayan pengunjung. Jika ada hadiah untuk dekorasi gerai saya rasa gerai Wira Bukit patut dapat hadiah. Ada sofa selesa berlatarbelakangkan gambar pemandangan. SN Pak Samad mesra melayan para peminat beliau kecil besar tua dan muda. Saya beli buku 68 Soneta Pohon Ginkgo dan Keledang. Kedua-duanya bertandatangan SN Pak Samad.

Saya diperkenalkan oleh Helmy dengan Lina Usman Awang, anak SN Usman Awang yang gigih menerbitkan karya SN Usman Awang. Saya beli buku Turunnya Sebuah Bendera dan Tulang2 Berserakan.

Saya tertarik dengan sebuah gerai menjual buku dari Turki. Banyak buku Sufi dijual di sini. Saya beli buku Rumi's Thought tulisan Sefik Can.

Sebelum pulang saya ke gerai Ameen. Bertemu Faisal Tehrani dan Nisah Haron. Beli buku mereka berdua yang bagaikan kembar seiras. Tajuk dan desain buku hampir sama. Buku Karya Nan Indah dan Karya Kita Hak Kita.

Walaupun sekejap, ramai yang saya jumpa di Pesta Buku Kali ini. Terima kasih rakan-rakan yang menyapa. Bayan dan Ode, juga Azree Afriffin :)

Bertemu beberapa rakan sekampus yang lama tak berjumpa.

Terima kasih Iskandar yang hadiahkan CD-CD keroncong yang hebat! Sudah dengar dan terpesona dengan ketiga-tiga CD itu.

Bertemu Raja Ahmad Aminullah yang sudah memborong banyak buku. Terkilan tidak dapat menunggu untuk hadir ke Kata-Suara keesokan harinya.

Di The Mall terserempak dengan Haris Zalkapli. Rupanya kita senasib!

Sebelum pulang ke Midvalley. Terserempak pula dengan Peter Tan, rakan blogger yang gigih menulis tentang kisah OKU di Malaysia.

Kami pulang dan tiba ke rumah di Ipoh jam satu pagi. Banyak ratus juga habis dan susah hati mana nak letak buku yang baru dibeli! Macam kena beli rak buku baru!

Hari yang penat tetapi seronok!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails