Sabtu, Januari 31, 2009

Keranda 152 - Usman Awang

.

KERANDA 152

Anak Melayu
Panas dadamu membakar baju
Kita arak keranda 152
Ke tanah perkuburannya Parlimen

Sepuluh tanah nafas ini terhenti
Hari ini jangan lagi menyanyi

Sebentar lagi malam akan tiba
Tiap pintu dan jendela sudah dijaga
Bayang-bayang tidak bisa lewat jalan raya

Anak Melayu
Namamu telah diseru
Jawablah
Sebelum lidahmu jadi bisu


Usman Awang (1967)



Puisi tulisan Usman Awang ini akan diabadikan di atas kemeja T oleh rakan kita, lanterajiwa. Saya syorkan semua pengunjung blog ini supaya memesan kemeja T ini dari blog lanterajiwa.

3 Mac ini genaplah 42 tahun peristiwa mengusung Keranda 152 oleh pejuang bahasa Melayu di tahun 1967.

Saya ada menulis tentang peristiwa Keranda 152 ini di sini. Catatan itu boleh dibaca di banyak laman web dan blog walaupun tidak disebut sumber asalnya.

3 Mac 1967, Rang Undang-Undang Bahasa Kebangsaan 1967 diluluskan oleh Dewan Rakyat. Peristiwa itu akan dikenang dalam sejarah sebagai saat pengkhianatan kepada Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan bahasa pengantar utama. Pengkhianatan kepada sumpah dan janji menjelang kemerdekaan Tanah Melyu 10 tahun sebelumnya itu, dilakukan oleh ahli parlimen kerajaan Perikatan dari UMNO, MCA dan MIC. Bangkangan hebat dari PAS di dalam Dewan Rakyat telah tidak dilayan. Datuk Asri Muda, Yang DiPertua PAS telah memberi pidato bersejarah di Dewan Rakayat yang kemudiannya dikenali sebagai Rakyat Menggugat.

Saat rang undang-undang itu diluluskan di parlimen, saat itulah juga pejuang bahasa dari berbagai golongan, termasuk juga ahli UMNO yang tidak bersetuju, berhimpun di Balai Budaya, Dewan Bahasa dan Pustaka sebagai usaha terakhir menyuarakan penentangan terhadap pindaan itu. Peristiwa penuh emosi itu berakhir dengan kehampaan apabila suara orang Melayu telah diketepikan begitu sahaja dan dikecewakan oleh pemimpin Melayu sendiri.

Tahun 2001 menyaksikan apa yang disuarakan dan ditentang oleh pejuang bahasa di tahun 1967 menjadi kenyataan. Keranda 152 bagai sudah dipaku rapat dan sedia untuk dikambus apabila bahasa Melayu diketepikan sebagi bahasa ilmu dalam pengajaran Sains dan Matematik di sekolah.

Penghujung tahun 2008 mula kelihatan riak-riak pejuang bahasa sudah mula bersuara. Selama ini ramai tokoh bahasa Melayu yang tenggelam dalam dunia sendiri. Seronok sendiri berhimpun membaca puisi yang tidak didengar orang. Sibuk mencari Melayu di Afrika hingga lupakan nasib Melayu di tanah sendiri. Tambah seronok bila ada yang diberi gelar pendita, lalu khusyuk membilang biji tasbih dan lupa untuk mengambil peranan dalam masyarakat. Saat menjelang pilihanraya 2008 yang sepatutnya menjadi medan dan peluang paling penting untuk melobi sokongan kepada perjuangan mengangkat bahasa Melayu telah berlalu begitu sahaja.

Adakah tahun 2009 akan memahat sejarah sebagai titik perubahan ke arah usaha mengembalikan bahasa Melayu ke tempat asalnya?


Samad Said: Jika demo gagal, undi protes PPSMI

Himpunan bantah PPSMI di Sogo esok

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails