Khamis, Ogos 03, 2006

Memartabatkan Persuratan Melayu



Memartabatkan Persuratan Melayu
Baha Zain
DBP 2006
75 mukasurat
RM9

Buku ini merupakan Ucap Utama Baha Zain, Timbalan Presiden PENA yang disertakan juga kertas bahasannya oleh Mohamad Saleeh Rahamad dan Prof Madya Zainal Abidin Borhan. Ianya telah disampaikan di Perhimpunan Penulis Muda Nasional 2005 yang telah berlangsung di Tanjung Piai, Pontian Johor. Perhimpunan ini dianjurkan bersama oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Pena) dan Persatuan Penulis Johor (PPJ) di Kukup Golf Resort dan Tanjung Piai Resort, Pontian, Johor.

Saya selalu baca dalam blog rakan-rakan penulis muda yang sering mengenang kembali perjumpaan di Tanjung Piai ini. Ramai yang nostalgik. Maklumlah, 300 orang penulis muda dari seluruh negara telah berhimpun. Khabarnya Perhimpunan ini mendapat pujian ramai kerana dedikasi pihak penganjur memastikan program berjalan lancer. Pihak penganjur juga dipuji kerana berjaya menerbitkan empat buah buku, iaitu Idealisme Penulis Muda (antologi esei), Memartabatkan Persuratan Melayu (ucap utama Baha Zain), Idealisme & Intelektualiti Dalam Karya dan Karya Sasterawan 2005 (antologi puisi dan cerpen).

Tidak hairanlah mengapa perhimpunan ini dikenang oleh para peserta sehingga kini. Namun, molek juga rasanya peserta perhimpunan sesekali melihat kembali isi kandungan dan perbincangan seminar. Naskhah ucaputama yang saya tatap ini adalah satu ucapan besar dan penting yang sepatutnya dikongsi dengan orang lain, bukan disimpan dalam fail para peserta perhimpunan tersebut.

Baha Zain dalam ucapannya telah membawa khalayak menyelusuri perjuangan pembela Bahasa Melayu dengan melihat kembali peristiwa 13 Mei, 1969 dan langkah penyusunan semula masyarakat. Perjuangan memartabatkan bahasa Melayu begitu gigih dilaksanakan dalam tahun 70an. Peranan dan kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan diperkukuhkan melaui Fasal 152 Perlembagaan negara, Akta Bahasa Kebangsaan dan Akta Pelajaran. Lahirnya Universiti Kebangsaan Malaysia adalah salah satu kejayaan dalam memrtabatkan penggunaaan Bahasa Melayu.

Bahasa Melayu melalui tragedi sedih menyayat hati apabila khidmatnya sebagai bahasa ilmu tidak diperlukan lagi bermula sesi persekolahan 2003. Maka bermulalah babak sedih perjuangan sebuah bahasa. Bahasa Melayu sudah tidak layak menjadi bahasa ilmu apabila diharamkan jadi bahasa pengantar pelajaran sains dan matematik. Bahasa Melayu dianggap sebagai penghalang untuk kita maju dengan lebih cepat.

Ucapan hebat ini sepatutnya boleh menggerakkan jiwa-jiwa yang menghadiri Perhimpunan Tanjung Piai untuk mengatur langkah sekurang-kurangnya menyedarkan khalayak pembaca akan kewajiban yang patut digalas semua. Bayangkan jika 300 penulis muda tersebut menulis tentang perjuangan memartabatkan bahasa melalui pelbagai media. Bayangkan jika mereka benar-benar tulus dan ikhlas menulis terus menerus menyuarakan hasrat dan keyakinan pada Bahasa Melayu.

Kalau dahulu SN Usman Awang bersama rakan-rakan berjuang sehingga sanggup mengusung Keranda 152, sebagai lambang matinya sebuah bahasa. Bagaimana pula dengan pejuang bahasa sekarang? Masih adakah yang sanggup bergolok bergadai semata-mata mahu mempertahankan khazanah bangsa?

Pejuang bahasa Melayu perlu bijak mengatur langkah. Sekadar menulis di ruangan sastera di akhbar hujung minggu bukan berjuang namanya. Menangis, mengeluh dan meratap sudah tak berkesan lagi. Tenaga perlu digembeling untuk melahirkan gerak kerja yang tersusun dan merakyat. Kumpulan pelobi perlu wujud untuk menyampaikan hasrat kepada golongan pembuat keputusan di setiap peringkat.

Ucapan Baha Zain ini patut dijadikan dokumen penggerak kepada pencinta Bahasa Melayu untuk terus berjuang. Tidak keterlaluan jika saya katakan, ucapan ini patut dijadikan sebuah manifesto bagi pejuang Bahasa Melayu. Lihat bagaimana Marx & Engel berjaya merobah masyarakat dengan manifesto mereka yang pada saya hanya catatan-catatan idea yang penuh retorik.

SN Usman Awang dan penggerak persuratan Melayu dahulu berjuang menaikkan Sastera untuk Masyarakat dan menolak Sastera untuk Sastera. Soal saya, sastera penulis sekarang pula untuk apa?

Hujung minggu ini akan berlangsung Seminar Persuratan & Peradaban Nasional di Port Dickson. Seminar ini anjuran PENA dan DBP dengan kerjasama Kerajaan Negeri, Negeri Sembilan dan Persatuan Penulis Negeri Sembilan (PEN). Khabarnya seminar ini akan membincangkan dengan serius, nasib bahasa Melayu dan tulisan Jawi juga halatuju persuratan Melayu.

Saya teringin mahu sertai, tetapi terikat dengan urusan kerja. Lagipun saya bukannya seorang penulis, manakan layak mahu berlanggar bahu dengan tokoh-tokoh sastera negara. Harapan saya seminar itu dapat menghasilkan sesuatu yang bermanfaat untuk memartabatkan persuratan Melayu.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails