Selasa, Ogos 29, 2006

Akulah Angin Engkaulah Api

.



Akulah Angin Engkaulah Api - Hidup dan Karya Jalaluddin Rumi, adalah buku tulisan Annemarie Schimmel. Tajuk asalnya ialah I Am Wind You Are Fire, ditulis tahun 1992, diterjemah dan diterbitkan oleh Penerbit Mizan di tahun 1993. Buku yang saya miliki ini adalah edisi baru tahun 2005.

Prof Dr Annemarie Schimmel (1922-2003) adalah seorang German yang menghabiskan sebahagian besar hidupnya mengkaji dan menulis tentang Islam. Beliu menghabiskan 40 tahun dari hayat beliau mengkaji dan mendalami karya Jalaluddin Rumi. Schimmel sangat mengkagumi ketokohan Muhammad Iqbal dan Jalaluddin Rumi. Schimmel mula mengenal Rumi melalui Diwan Syams Tabriz terjemahan RA Nicholson. Beliau sendiri menterjemahkan karya Rumi dan Hallaj seawal tahun 1940.

Schimmel memang bukan orang pertama yang mengkaji karya Rumi. Karya Jalaludin Rumi mula dikenali oleh dunia barat apabila ianya mula diterjemahkan oleh Reynold Alleyne Nicholson. Nicholson telah selesai menterjemahkan Mathnawi ke dalam bahasa Ingggeris di tahun 40-an, dengan mengambil masa 15 tahun. Namun Nicholson sering juga dikritik kerana berlebih-lebihan cuba mengkaitkan karya Rumi dengan idea Ibnu Arabi dalam terjemahan beliau.

Jalaluddin Rumi seterusnya mula dikenali ramai di kalangan peminat sastera dunia barat setelah Coleman Barks menyesuaikan karya beliau dengan gaya puisi kesusateraaan barat. Di tangan Coleman, sisi Islam Rumi bagai cuba di`natural'kan. Lalu lahirlah karya Rumi yang saya anggap sekular yang sudah kurang roh Islamnya.

Dari terjemahan sebeginilah, Rumi sering disalahanggap sebagai menyamakan semua agama. John Hick, tokoh pluralisme agama, sering memetik kata-kata Rumi `Lampu-lampu itu berbeda, tapi cahayanya sama, datang dari sumber yang sama'. Petikan ini sering digunakan untuk mengukuhkan pendapat pendokong pluralisme agama bahawa, menganut agama apapun tak mengapa, kerana kononnya semuanya diterima dan boleh ke syurga.

Sebenarnya kata-kata Rumi itu adalah membenarkan dan menghuraikan ayat Al-QUr'an seperti dalam ayat berikut;

Sesungguhnya Kami telah menurunkan Kitab Taurat, yang mengandungi petunjuk dan cahaya yang menerangi.... (Al-Maidah : Ayat 44)

Dan Kami utuskan Nabi Isa Ibni Mariam mengikuti jejak langkah mereka (Nabi-nabi Bani Israil), untuk membenarkan Kitab Taurat yang diturunkan sebelumnya dan Kami telah berikan kepadanya Kitab Injil, yang mengandungi petunjuk hidayat dan cahaya yang menerangi... (Al-Maidah : Ayat 46)



Rumi sebenarnya membenarkan agama yang dibawa oleh Nabi Isa dan Nabi Musa yang kemudiannya disempurnakan oleh Nabi Muhammad sebagai Nabi terakhir. Itulah akibatnya apabila karya Rumi tidak dibaca sebagai karya Sufi yang berdasarkan Al-Qur'an dan Hadith. Tinggallah karya Rumi, hanya sekadar puisi.

Pendekatan Schimmel bagaimanapun sedikit berbeza dengan tokoh dari barat yang lain. Schimmel cuba melihat Maulana Rumi sebagai seorang tokoh tasauf dan ulamak Islam. Beliau cuba mengkaji kepuitisan puisi Rumi dengan merujuk kepada AlQur'an dan Hadits. Schimmel ada menyebut bahawa, karya Rumi sebenarnya boleh dilihat bagai sebuah tafsir kepada kitab suci Al-Qur'an. Karya Rumi memang sarat dengan unsur tasauf. Mathnawi karya Rumi, banyak mengandungi komentar beliau terhadap Ayat Al-Qur'an. Apa lagi Fi Hi Ma Fi Hi yang banyak mengandung pesanan-pesanan agama yang bagus.

Buku ini merupakan kajian Schimmel terhadap kisah hidup Rumi. Schimmel sendiri menyelusuri jalan ke Konya, bandar Jalaluddin Rumi dikebumikan, untuk melihat sendiri alam sekeliling yang menjadi inspirasi bagi Rumi. Schimmel juga seakan dapat menafsirkan perhubungan Rumi dan Syams Tabriz dengan begitu baik sekali.

Schimmel sering berulang ke Konya, sewaktu beliau menjadi Profesor Sejarah Agama di Universiti Ankara, Turki. Keempatan itu diambil Schimmel untuk menyaksikan tarian berputar (semah). Pengalaman spiritual itu membuatkan jiwa Rumi mekar di dalam diri Schimmel, menjadi sumber kekuatan kepada Schimmel untuk menulis berpuluh-puluh buku mengenai Rumi.

Ketika menjadi profesor Sejarah Agama di Universitas Ankara, Turki, Schimmel sering mengadakan kunjungan ke Konya, tempat dimakamkannya sang Maulana. Pada acara peringatan hari lahir Rumi, 17 Desember 1954, dia diberi kehormatan untuk menyampaikan kuliah pembuka. Kegiatan itu baru mulai diselenggarakan kembali setelah lama dilarang oleh pemerintahan Turki.


Kandungan buku ini;

1. Perjalanan Menuju Rumi -- 11
2. Jalan Menuju Konya -- 27
3. Ekspresi Puitis -- 62
4. Suaru Hari, Musim Semi di Konya -- 87
5. Mutiara yang Tersembunyi -- 119
6. Ekor Keledai dengan Sayap Malaikat -- 145
7. Al Quran, Nabi dan Wali -- 181
8. Kacang Polong di Tangga Spiritual -- 220
9. Shalat: Anugerah Ilahi -- 254
10. Manifestasi Cinta -- 270
11. Mereka pun Mulai Menari -- 304



Prof. Dr. Annemarie Schimmel yang lahir pada tahun 1922 telah pergi pada tahun 2003 meninggalkan kajiannya yang mendalam terhadap karya-karya Rumi, untuk tatapan kita semua.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails