Ahad, Jun 17, 2007

Malaysia : The Road to Independence

.
.


Malaysia: The Road To Independence
Tunku Abdul Rahman Putra
Pelanduk Publications (M) Sdn Bhd
Cetakan Kedua 2007
195 mukasurat
RM29.90 (Kedai Buku di KLIA)

Buku ini merupakan sebuah dokumen berharga yang memuatkan teks ucapan Tunku Abdul Rahman ketika detik-detik menuju kemerdekaan. Kesemua teks ucapan di dalam buku ini merupakan ucapan Tunku dari tahun 1955 sehingga ke tahun 1957. Banyak polisi-polisi sebuah kerajaan yang dalam proses ke arah pemerintahan sendiri termuat di dalam ucapan-ucapan tersebut.

Buku ini dibahagikan ke empat bahagian. Buku ini dimulakan dengan ucapan-ucapan mengenai pertumbuhan ekonomi negara, termasuk ucapan pembentangan kewangan pertama tahun 1955 juga Rancangan Malaysia Pertama tahun 1957.

Bahagian kedua pula mengenai pengganas komunis,termasuklah ucapan mengenai Perundingan Baling.

Bahagian ketiga memuatkan ucapan Tunku mengenai budaya Melayu, Hak Istimewa Melayu, tulisan Rumi dan juga Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan.

Bahagian keempat memuatkan ucapan-ucapan Tunku sekitar perundingan ke arah kemerdekaan negara.

Bahagian kelima dan terakhir pula memuatkan ucapan-ucapan di saat–saat akhir menjelang Hari Kemerdekaan Tanah Melayu, termasuklah ucapan Tunku di detik 31 Ogos 1957.

Tahun 1955 hingga 1957 merupakan satu tempoh peralihan di mana kerajaan Perikatan telah beroleh kuasa memerintah walaupun dengan kuasa yang terhad. Tempoh ini menyaksikan Kerajaan Perikatan bergelut dengan berbagai masalah pembinaan bangsa sebuah negara yang masih baru menuju kemerdekaan.

Tanah Melayu ketika itu baru sahaja melalui tempoh Darurat yang diisytiharkan pada tahun 1948. Perisytiharan Darurat menyaksikan ramai tokoh politik dan pejuang kemerdekaan telah ditangkap dan dipenjarakan oleh British. Tokoh yang lantang menentang British seperti Dr Burhanudin Helmy, Ahmad Boestamam, Ust Abu Bakar Al Baqir dan tokoh seumpamanya telah ditangkap sehingga melemahkan seluruh pergerakan pejuang kemerdekaan. Lumpuhnya PKMM telah menyaksikan wujudnya satu vakum dalam politik tanah air. Kekosongan inilah yang kemudiannya diisi oleh UMNO dan rakan-rakan dalam Perikatan.

Awal 50-an menyaksikan British menghadapi tentangan yang hebat dari pihak Parti Komunis Malaya yang banyak membuat serangan gerila. Banyak masa dan sumber digunakan British untuk melawan pihak Komunis. Harta khazanah yang selama ini mereka rompak habis digunakan untuk melawan komunis.

Buku ini adalah satu khazanah berharga untuk generasi kini memahami dan menghargai detik-detik menjelang kemerdekaan.

Eloklah kiranya menjelang detik ulang tahun kemerdekaan Tanah Melayu yang ke 50 ini kita raikan dengan membaca semula sejarah. Biar kita benar-benar kenal dan faham sejarah. Saya berharap acara-acara ilmiah yang membincangkan buku-buku sejarah dijadikan acar utama dalam meraikan ulang tahun kemerdekaan.

Lupakanlah niat untuk menjemput pasukan bola sepak British berlawan dengan pasukan bola sepak negara sempena ulangtahun ke 50 kemerdekaan. Saya tidak tahu apa signifikannya mengadakan mengajak rakyat Malaysia beramai-ramai turun ke stadium melihat pasukan bola sepak negara dilanyak oleh pemain bola sepak British. Kita juga akan melihat episod pemain bola sepak negara mengejar tokoh pujaan yang baru memalukan mereka di padang. Mungkin acara sebegitu boleh mengingatkan kita akan detik Union Jack diturunkan yang juga diadakan di sebuah stadium. Itulah sahaja taraf patriotisme rakyat dan pemimpin kita.


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails