Rabu, Disember 13, 2006

Kenapa bantah?

.



Tajuk: Mengapa Kami Bantah! Penggunaan Bahasa Inggeris bagi Mengajarkan Sains dan Matematik

Penyusun: Professor Emeritus Dr Abdullah Hassan
ISBN :ISBN 983-42179-0-0
Penerbit: Persatuan Penterjemah Malaysia
2006


Buku ini memuatkan lapan artikel yang ditulis oleh cendekiawan Melayu yang menyuarakan dengan tegas bantahan terhadap dasar penggunaan bahasa Inggeris bagi mengajarakan Sains dan Matematik.

Seingat saya, inilah kali pertama saya baca kenyataan yang terang-terang menentang dasar pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris. Sebelum ini bukan tidak ada bantahan, tetapi mungkin tidak terang-terang, hanya batuk kecil, berdehem menegur pemimpin. Kalau ada bantahan pun mungkin segelintir pemimpin pembangkang atau pejuang bahsa yang condong pembangkang, yang sudah tentu akan dianggap sebagai kenyataan berkepentingan politik dan hanya disiar dia akhbar tabloid. Akhbar perdana seperti biasa tidak akan menyiarkan sebarang bantahan terhadap polis kerajaan, walaupun ianya merugikan bangsa dan negara.

Buku ini memuatkan tulisan beberapa orang cendekiawan ternama tanahair. Ternyat begitu banyak mudarat kepada negara jika dasar ini diteruskan juga.

Artikel pertama ditulis oleh Prof. Shaharir bin Mohamad Zain yang mengemukan data empirical bagi membuktikan bahawa pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Melayu selama ini telah berjaya menghasilkan cendekiawan Melayu dalam berbagai bidang. Bahasa Melayu tidak menjadikan mereka terkebelakang, malah mereka telah berjaya mengharumkan nama ke merata dunia. Beliau mengkaji pencapaian cendekiawan negara dalam sains dan teknologi yang menggunakan Bahasa Melayu dalam pembelajaran.

Disertakan juga satu memorandum kepada kerajaan tentang pendirian bersama para professor seluruh malaysia terhadap dasar pendidikan sains dan matematik sekolah dalam bahasa inggeris.


Profesor Emeritus Abu Bakar Abd Hamid pula menjawab lapan soalan yang sering ditanyakan tentang mengapa tindakan mengetepikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar pendidikan adalah bertentangan dengan aspirasi negara dan perlu dibantah.

Prof. Dr. Awang Sariyan, menulis tentang kesan dasar ini kepada sosiobudaya bangsa dan negara.

Datuk Dr. Hassan Ahmad menulis tentang hubungkait antara perjuangan bahasa dan bangsa dan nasionalisme negara.

Nor Hashimah Jalaluddin, telah membuat kajian tentang penerimaan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris di sekolah. Seramai 971 orang pelajar bumiputera dan bukan bumiputera telah terlibat dalam kajian ini. 43 orang guru dari 6 buah sekolah di selatan dan tengah negara ikut terlibat. Hasil dari kajian ini benar-benar menggusarkan saya.

Profesor Emeritus Dr. Abdullah Hassan, penyusun buku ini berpendapat bahawa `bahasa adalah wahana yang memindahkan himpunan memori bangsa daripada satu generasi kepada satu generasi. Apabila bahasa Melayu luput daripada benak Melayu, maka jati dirinya turut berubah.’

Terima kasih Alang dan Mak Yang yang sudi menghadiahkan buku ini bersama kertas kerja Kongres Bahasa Ketujuh yang telah mereka hadiri. Saya teriam buku ini di dalam beg kertas bersama kerats kerja Kongres Bahasa. Saya terima juga sebuah buku tebal yang menghimpunkan kertas kerja terpilih dari kongtes bahasa pertama hingga keenam. Tebal bukunya setebal Kamus Dewan.

Ahad lepas saya ke Kinta City. Sementara menunggu waktu tayangan filem Cinta, kami ke kedai buku MPH. Terkejut juga saya bila saya tengok dan kedua buku ini sudah ada dijual di rak. Sangka saya hanya boleh didapati dalam bentuk ebook di laman web Kongres Bahasa.

Himpunan kertas kerja Kongres Bahasa mungkin agak mahal berharga RM80 tetapi buku Mengapa Kami Bantah harganya tidak sampai RM20. Ianya juga boleh dibaca dalam bentuk ebook di SINI

Buku ini wajib dibaca oleh orang Melayu dan mereka yang masih sangsi akan keupayaan Bahasa Melayu menjadi Bahasa ilmu. Buku ini juga menafikan tuduhan bahawa mereka yang menentang dasar ini adalah pembenci bahasa Inggeris. Yang ditentang bukan bahasa Inggeris, malah para penulis bersetuju kurikulum pengajaran bahsa Inggeris perlu diperkemaskan lagi dan mungkin ditambah masa pengajarannya.

Tindakan mengajar Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris sebenarnya adalah satu jenayah kepada undang-undang dan perlembagaan negara yang meletakkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan. Ianya terang-terang mengenepikan kontrak sosial yang dimeterai dan dipegang bersama semenjak negara merdeka.

Masih belum terlambat untuk berhenti dan mengkaji semula. Ubahlah sebelum terlambat. Jangan sampai kita dilaknat anak cucu kemudian hari dek kealpaan kita hari ini.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails