Khamis, Disember 28, 2006

Wajah Peradaban Barat


Wajah Peradaban Barat; Dari Hegemoni Kristen ke Dominasi Sekular-Liberal
Penulis Adian Husaini
Pengantar Prof Wan Mohd Nor Wan Daud
Penyunting Wisnu Pramudya
Penerbit Gema Insani, Jakarta
2005, 416 halaman

Harga RM65.00 Kinokuniya KLCC
6 Oktober, 2006

Buku ini saya beli di Kinokuniya, KLCC, sewaktu pulang dari satu mesyuarat di Ampang. Seronok ke kedai buku dalam bulan puasa. Terasa ada banyak masa, sehingga tidak sedar waktu solat Jumaat sudah masuk. Itulah juga kali pertama saya solat di Masjid KLCC. Bukan di dalam masjid, tetapi di luar, di tepi pancuran air dan di bawah terik mentari.

Buku ini menarik minat saya, kerana kebetulan semasa itu saya sedang membaca buku Prof Dr Wan Mohd Nor Wan Daud iaitu buku Filsafat dan Praktik Pendidikan Islam Syed Muhammad Naquib Al-Attas. Buku ini ada kaitan dengan buku tersebut kerana banyak juga memetik kata-kata dan pemikiran Prof Syed Naquib Al-Attas. Adian Husaini adalah penuntut ISTAC yang sedang menyiapkan tesis PHD beliau di ISTAC. Buku yang padat dnegan sumber dan maklumat ini kebanyakannya digali dari khazanah perpustakaan ISTAC.

Buku ini cuba menghuraikan fakta dan sejarah bagimana peradaban barat yang bermula dengan agama dan kerajaan Kristian telah bertukar menjadi dominasi sekular liberal. Sejarah Kristian Eropah telah menyaksikan kehilangan kuasa Gereja di Zaman Pertengahan. Gereja dipaksa menjadi sekular dengan hilangnya kuasa dalam bidang politik. Dari bidang sosial politik, sekularisasi menjalar ke bidang pemahaman agama. Proses sekularisasi agama ini kini berjangkit ke dunia Islam.

Buku ini mengkaji sejarah kerajaan Kristian bermula sejak zaman Konstantin tahun 313, diikuti dengan runtuhnya kerajaan Rom pada tahun 476. Zaman Pertengahan menyaksikan kemuncak kekuasaan kerajaan Kristian sehingga lahir institusi Gereja yang terkenal zalimnya iaitu Inquisition. Musuh-musuh gereja telah disiksa dan dibakar hidup-hidup. Semuanya ini dilakukan dengan menggunakan nama Tuhan.

Berbagai kezaliman dan penyelewangan kuasa ini menyaksikan penentangan dari penganut agama Kristian sendiri. Lahir Martin Luther dan penentangan dari Protestant terhadap hegemoni Katolik.

Trauma dari kezaliman inilah yang melahirkan faham sekularisme dalam politik di dunia Barat. Trauma Barat terhadap sejarah agama mereka sehngga mereka membenci institusi agama. Mereka berpendapat agama harus dipisahkan dari politik dan negara. Agama adalah wilayah peribadi dan politik adalah wilayah publik, agama adalah suci dan politik adalah kotor.

Sejarah inilah yang telah mengubah pandangan barat terhadap agama mereka sehingga akhirnya agama Kristian itu sendiri berubah untuk disesuaikan dengan kehendak zaman dan pengaruh sekularisasi. Ini ditambah pula dengan masalah kesahihan teks Bible dan makna yang terkandung di dalamnya yang diragui sendiri oleh penganutnya. Masalah teologi agama Kristian yang bertentangan dengan akal dan ilmu pengetahuan juga menambah lagi penentangan terhadap Gereja.


Penulis telah menghurai cara Barat memandang Islam dalam satu bab yang panjang. Pemikiran yang tidak seimbang, provokatif, sering menyembunyikan fakta telah melahirkan Islamofobia di dunia barat. Idea Francis Fukuyama, Samuel Huntington dan Bernard Lewis dibincangkan. Fukuyama berpendapat bahawa liberalisme tidak akan mucul jika Kristian tidak melakukan sekularisasi.

Adian juga menulis satu bab yang menarik tentang invasi pemikiran barat dalam pemikiran Islam, bermula dengan faham sekularisme dan sekularisasi. Turut disentuh ialah hermeneutika, iaitu kaedah pengkajian teks Bible yang mahu dipaksa kepada orang Islam dalam memahami Al-Qur’an. Hermeneutika sering menggunakan kaedah pemahaman literal, alegori, interpretasi literal ataupun anagogi dalam memahami makna dari Bible. Ini sudah tentu berbeza dengan kajian pemahaman Al-Qur’an yang memerlukan kepakaran dalam bidng Tafsir yang merangkumi pemahaman AL-Qur’an dan Sunnah, asbabun nuzul, nasikh wal-mansukh, serta ilmu linguistik Arab seperti ilmu nahu, saraf dan retorik.

Adian tidak lupa menulis tentang bidang kegemaran beliau iaitu pluralisme agama. Idea pluralisme agama John Hick dan WC Smith dibincangkan dengan panjang lebar.

Perbincangan tentang Barat dalam buku ini cukup lengkap dan merupakan kajian yang bagus mengenai Oksidentalisme. Buku ini sangat sesuai dijadikan rujukan dalam mengenal wajah sebenar peradaban barat, agar kita dapat menyaring yang baik. Memahami peradaban barat bukan bermaksud membenci barat, tetapi akan dapat membantu kita memahami permasalahan yang melanda masyarakat yang teruk dilanda pemikiran dan peradaban barat.

Jangan kita cepat benar tersilau dan terpukau sebelum kita kaji dan faham wajah peradaban barat yang sebenar.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails