Jumaat, Februari 22, 2008

Iskandar - Pencinta Buku Hebat!

. iskandar @drbubbles,
seorang pencinta buku
yang juga seorang `bedside clown' berbakat



Bila bercerita tentang usah memupuk budaya membaca, macam-macam pendapat yang kita dengar. Berbagai pandangan dan pendapat yang kita dengar. Selalunya kita akan menuding jari kepada semua orang lain, melainkan diri sendiri. Pemimpin salah. Orang politik salah. Dasar pendidikan tak bagus. Ibu bapa juga kita persalahkan, kerana tidak mahu mendidik anak-anak supaya mahu membaca

Jarang sekali kita ingin mengambil inisiatif peribadi untuk mengajak orang lain membaca. Jika ada usaha persendirian, sekecil manapun ianya, patut diberi pujian dan galakan sewajarnya.

Untuk itulah entri kali ini saya mahu berkongsi kisah seorang rakan yang telah mengambil inisiatif sendiri untuk mendirkan peprustakaan untuk anak yatim.

Iskandar yang juga dikenal sebagai drbubbles adalah tokoh yang kita maksudkan. Iskandar adalah antara blogger yang terawal saya bertemu secara bersemuka. Kami bertemu buat pertama kali di Pesta Buku KL tahun 2005. Semenjak tarikh itu kami jadi sahabat baik. Kami sering bertukar info tentang buku yang kami minati. Kadang-kadang bagai `berlumba' mencari buku-buku yang langka.

Iskandar yang memang seorang peminat buku yang hebat, telah mengambil inisiatif sendiri untuk mengumpul dana bagi membeli buku untuk rumah anak yatim. Tanpa menunggu majlis besar-besar, tanpa menunggu wakil rakyat menghulur duit, atas dasar cintakan buku dan kanak-kanak, beliau menghantar sms kepada rakan-rakan untuk meminta sumbangan kewangan. Iskandar turun naik tangga mencari sumbangan kewangan dari orang perseorangan dan organisasi. Iskandar berkunjung ke kedai buku dan penerbit buku mencari dan membeli buku-buku. Ada penerbit buku yang berbesar hati samada menyumbang buku ataupun memberi potongan harga yang bagus.

Ini bukan projek Iskandar yang pertama. Beliau mula mengusahakan projek ini untuk Rumah Anak Yatim Bait Al Amin, di Parit Perak.

Yang menarik, projek buku untuk anak yatim kali ini beliau lancarkan sempena menyambut harilahir beliau bulan Januari lepas. Beliau tidak meletakkan matlamat tinggi, hanya RM2,000 supaya beliau boleh membeli 250 buah buku untuk anak yatim. Namun, mungkin rezeki anak yatim, beliau berjaya menghimpun melebihi RM9,000!

Usaha Iskandar ini bukan untuk memancing undi atau mahu memujuk supaya diri dicalonkan sebagai calon pilihanraya. Ia hanya sebahagian dari kerja sukarela yang beliau lakukan demi cinta kepada buku. Kerja ini boleh dilakukan oleh wakil rakyat, tetapi tidak ramai yang mahu buat. Tokoh bahasa yang pernah jadi wakil rakyat dan pernah pegang kuasa di institusi berkaitan buku juga tidak buat. Mungkin tidak sempat, atau banyak lagi prioriti lain, seperti menuding jari ke orang lain. Malang, kerana peluang membuat perubahan bukan datang selalu dan peluang itu tertutup bila tersingkir menjadi calon.

Esok, Sabtu 23hb Februari, Iskandar mengajak pengunjung blog beliau ke Rumah Nurul Hidayah, Kg Cheh, Bukit Gantang, Perak.

Saya, Surijiwa dan adik kami, Aida akan ke sana. Selepas kerja saya akan bertolak dari Bukit Mertajam, singgah di Padang Rengas dan harapnya akan sampai ke sana sebelum Asar.

Jika anda tidak sibuk sebagai calon pilihanraya, atau wakil calon untuk hari penamaan hari Ahad nanti, marilah ikut bersama kami!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails