Sabtu, Februari 16, 2008

Kuras-Kuras Kreatif - Azizi Abdullah

.
Kuras-Kuras Kreatif
Azizi Hj.Abdullah
Dewan Bahasa dan Pustaka 2007
RM14.00
146 halaman


Saya sedang sarapan pagi di Ipoh apabila telefon sel saya berbunyi. Ustaz Azizi Abdullah. Beliau ingin ketemu di pejabat.

Saya lambat sampai ke Bukit Mertajam pagi itu. Ustaz Azizi Abdullah sudah menunggu di lobi. Dua buah buku diunjuk kepada saya. Buku Kuras-Kuras Kreatif dan Mustadh'afin yang tertindas. Hadiah dari saya, kata beliau.

Hanya peminat buku yang tahu betapa gembiranya hati menerima hadiah buku! Apa lagi bila yang menghadiahkannya ialah penulis buku terkenal yang memang saya kagumi dari kecil. Azizi Abdullah yang pernah menjadi penerima Sea Write Award. Penulis novel Seorang Tua di Kaki Gunung.

Kuras-Kuras Kreatif saya mula baca petang itu juga. Helaian pertama tertulis nama saya, dengan ingatan ikhlas dari penulisnya. Buku ini memang dalam senarai yang akan saya beli. Azizi Abdullah menceritakan pengalaman beliau menulis dan berkarya. Segala rahsia beliau berkarya dikongsi di dalam buku ini. Bagaimana pengalaman beliau dan keluarga menjadi bahan utama dalam tulisan beliau. Saya dapat merasakan betapa kuatnya pengaruh seorang Ayah dalam hidup beliau. Pengalaman hidup beliau semasa kecil yang begitu dekat dan mesra dengan alam telah menghasilkan karya yang diingati pembaca. Laut dan sungai, sawah, padi dan lumpur; juga bukit, hutan dan pokok bagi sudah sebati dengan hidup penulis. UNsur-unsur alam inilah yang menjadi inspirasi Azizi yang digarap dengan begitu baik sekali dalam karya-karya beliau.

Menariknya buku ini, Azizi menulis dengan penuh jujur dan tidak berselindung, sehingga rahsia-rahsia yang mungkin dianggap peribadi juga diceritakan. Kisah beliau yang rajin mengunjungi tempat maksiat untuk mencari ilham menulis, kisah perempuan-perempuan yang pernah singgah dalam hidup beliau, juga kisah beliau semasa kecil, sangat-sangat menarik hati saya. Begitu juga tabiat dan kegemaran beliau semasa berkarya.

Buku ini selesai saya baca hari yang sama, bermula selepas Asar dan selesai sebelum Isyak. Buku ini saya syorkan kepada sesiapa yang mahu menulis. Mereka yang pernah membaca karya Azizi Abdullah juga akan lebih menghargainya apabila membaca pengalaman kreatif beliau menulis.

Terima kasih, Tuk Ya!


kuras - helaian kertas yg digunakan dlm percetakan buku dan dilipat-lipat serta dikerat menjadi beberapa muka (Kamus Dewan Edisi Ketiga 2002)

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails