Jumaat, Februari 08, 2008

Gestapu & Bung Karno

.


Kumpulan Pernyataan Bung Karno tentang Gerakan 30 September,
Benarkah Gerakan 30 September Didalangi Bung Karno
Media Pressindo
Cetakan Pertama,March, 2006
Harga RM15


Buku ini memuatkan kenyataan yang dikeluarkan oleh Presiden Indonesia, Bapak Soekarno mengenai Peristiwa 30 September, 1965. Tarikh itu menjadi satu sejarah bagi warga Indonesia, apabila berlakunya satu peristiwa berdarah di mana enam orang jeneral-jeneral besar Tentera Indonesia telah mati dibunuh di sebuah tempat bernama Lubang Buaya.

Peristiwa Gerakan 30 September, yang juga dikenali sebagi G-30-S atau Gestapu itu meninggalkan persoalan besar, siapakah dalang disebalik peristiwa itu. Siapakah yang berani membunuh pemimpin tertinggi Tentera Indonesia?

Sumber yang popular mengatakan bahawa peristiwa itu dilakukan oleh Parti Komunis Indonesia yang cuba untuk mempengaruhi pemerintahan Soekarno. Peritiwa 30 September ini sebenarnya sangat berkait dengan Malaysia kerana ianya berlaku tidak lama selepas Malaysia ditubuhkan pada 16 September, 1963. Penubuhan Malaysia tidak disenangi oleh Soekarno yang mendakwa ianya didalangi oleh imperialisme barat dan hanya melahirkan negara boneka British. Soekarno, mungkin dihasut oleh pemimpin Parti Komunis Indonesia telah melancarkan Ganyang Malaysia, yang menyaksikan penyusupan tentera Indonesia berfahaman komunis ke Malaysia.

Kempen Ganyang Malaysia ini khabarnya berlarutan sehinggalah berlakunya Peristiwa Gestapu yang khabarnya mendapat reaksi berbelah-bagi dari tentera Indonesia. Pemimpin tertinggi tentera Indonesia yang diketuai oleh Jeneral Nasution tidak begitu bersetuju dengan kempen ini. Mereka berpendapat tindakan menyerang Malaysia mungkin akan merugikan, kerana British mempunyai kekuatan dan kelengkapan tentera yang hebat. Tokoh PKI yang marah dengan sikap itu telah mengambil tindakan nekad menggulingkan dan membunuh jeneral-jeneral tersebut.

Peritiwa Gestapu ini juga menyaksikan bermulanya Jeneral Soeharto muncul dalam politik kepimpinan Indoensia. Pada 11 Mac, 1966, lima bulan selepas peristiwa Gestapu, Sukarno telah memberikan kuasa yang tak terbatas melalui Surat Perintah Sebelas Maret, yang dipanggil Supersemar. Naiknya Soeharto bersama Orde baru dan bermulalalah pencarina dan pembunuhna beribu-ribu orang ahli dan pendokong komunis.

Peristiwa Gerakan 30 September masih menjadi misteri sehingga kini. Banyak persoalan yang masih belum terjawab tentang siapakah sebenarnya dalang di sebalik peristiwa ini. Adakah ianya didalangi Soekarno, dalam usaha beliau untuk memastikan Indonesia kekal sebagai sebuah negara sosialis setelah beliau tiada? Mungkinkah ianya didalang oleh Soeharto untuk merebut jawatan Presiden dari Soekarno? Mungkinkah ianya diarahkan oleh CIA dalam rangka memastikan kekuasaan imperialisme barat di sebelah Asia Timur?

Buku ini tidak memberikan jawapan kepada persoalan-persoalan tersebut. Ia hanya mengumpulkan kenyataan yang pernah dikeluarkan oleh Soekarno, buat renungan dan mungkin boleh dibuat rumusan sendiri oleh pembaca.

Hari ini, pelakon-pelakon peristiwa itu sudah ramai yang tiada, termasuklah mantan Presiden Soekarno dan Jeneral Nasution yang terlepas dari terbunuh dalam peristiwa berdarah itu. Kini, Presiden Soeharto pula meninggalkan dunia, dan terus meninggalkan persoalan Peristiwa 30 September tidak terjawab.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails