Sabtu, November 17, 2007

Bukan Pasar Malam - Pramoedya

.





Bukan Pasar Malam
Penulis : Pramoedya Ananta Toer
Penerbit : Lentera Dipantara
2002
Tebal : 104 mukasurat

Satu lagi novel karya Pramoedya Ananta Toer. Sekali lagi saya tidak kecewa. Novel ini nipis sahaja, tetapi kesannya sangat tebal dalam jiwa dan perasaan siapa yang membacanya.

Buku ini antara 3 buah buku Pramoedya yang saya beli di kedai buku Alam Raya di belakang Bangunan Pharmacare, Jalan Pahang Barat, Kuala Lumpur. Tiga buku yang sama tipis selain Bukan Pasar Malam ialah buku Larasati dan Cerita Calon Arang. Buku tersebut ditunjukkan oleh Pak Jawakhir, tuan punya kedai buku tersebut. Baru sampai, kata beliau.

Bukan Pasar Malam sangat sederhana kisahnya. Kisah seorang anak yang dipanggil pulang ke kampung kerana ayahnya sakit tenat. Perjalanan seorang anak yang sudah lama tidak pulang dan menemui bapa dan keluarga nya sendiri. Kepulangannya kali ini bukan sahaja menemukan beliau dengan bapa dan keluarga tetapi ianya juga menemukan beliau dengan banyak perkara, pandangan, perasaan dan pengalaman.

Kisah yang sederhana telah berjaya diangkat dengan hebat dan meyentuh perasaan oleh Pramoedya.

Bukan Pasar Malam, dikatakan sebuah tulisan Pramoedya tentang autobiografi dan perjalanan terakhir bapanya sendiri. Kepada peminat Pramoedya tentu sudah biasa dengan kisah keluarga Pramoedya yang biasa diceritakan dalam karya beliau seperti Cerita Dari Blora dan Perburuan. Kisah tentang kampung Pramoedya iaitu Blora dan juga kisah tentang ayahnya yang banyak diceritakan di dalam karya beliau. Kisah kesengsaraan hidup menjadi tema penting dalam setiap karya Pramoedya, tidak terkecuali Bukan Pasar Malam.

Novel yang diterbitkan dalam tahun 1951 ini menceritakan tentang kekecewaan beliau terhadap sebuah negara baru Indonesia. Perjuangan revolusi memperjuangkan kemerdekaan telah melahirkan sebuah negara bebas dan merdeka tetapi terbeban dengan masalah kemiskinan, rasuah dan kekecewaan.

Watak ayah penulis digambarkan sebagai seorang pejuang revolusi yang sedang meniti akhir hidup yang penuh kekecewaan dan kesengsaraan hidup. Kekecewaan beliau digambarkan dalam dialog-dialog yang menarik di dalam buku ini seperti,

“Ini semua merupakan kekesalan hatiku semata. Demokrasi sungguh suatu sistem yang indah. Engkau boleh jadi presiden. Engkau boleh memilih pekerjaan yang engkau sukai. Engkau mempunyai hak sama dengan orang-orang lain-nya. Dan demokrasi itu membuat aku tak perlu menyembah dan menundukkan kepala pada presiden atau menteri atau paduka-paduka lainnya. Sungguh—ini pun suatu kemenangan demokrasi. Dan engkau boleh berbuat sekehendak hatimu bila saja masih berada dalam lingkungan batas hukum.Tapi engkau tak punya uang, engkau akan lumpuh tak bisa bergerak. Di negara demokrasi engkai boleh membeli barang yang engkau sukai. Tapi engkau boleh membeli barang yang engkau sukai. Tapi kalau engkau tak punya uang, engkau hanya boleh menonton barang yang engkau ingini itu. Ini juga semacam kemenangan demokrasi"


Falsafah tentang hidup digambarkan oleh Pramoedya sebagai bukan seperti pasar malam. Kita lahir ke hidup seornag diri dan akan pulang juga seorang diri. Hidup ini bukan pasar malam!


‘Dan di dunia ini, manusia bukan berduyun-duyun lahir di dunia dan berduyun-duyun pula kembali pulang… seperti dunia dalam pasarmalam… Seorang-seorang mereka datang. Seorang-seorang mereka pergi. Dan yang belum pergi dengan cemas-cemas menunggu saat nyawanya terbang entah ke mana…’

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails