Isnin, September 03, 2007

Bibliobankrupsi




Bibliobankrupsi adalah istilah yang Sharon Bakar, pemilik blog Bibliobuli gunakan untuk pautan ke kedai buku di blog beliau. Saya tidak pasti samada istilah itu ada dalam kamus. Yang pasti, seorang pencinta buku atau bibliofilik boleh jadi bibliobankrupsi jika menghidap penyakit bibliomania.

Seorang bibliofilik adalah seorang peminat buku yang suka mengumpul buku. Bibliomania pula adalah bibliofilik yang gila mengumpul buku walaupun kadang-kadang buku itu tidak tidak membawa faedah kepada pembelinya.

Bibliobankrupsi pula bibliofilik yang kehabisan duit kerana berbelanja sakan membeli buku. Memetik kata-kata Desiderius Erasmus : "Bila saya ada sedikit wang, saya beli, dan jika ada wang berbaki, saya beli buku dan pakaian"

Saya tak pasti samada saya tergolong dalam bibliofilik atau atau bibliomania. Yang nyata, seminggu dua ini, saya sudah bibliobankrupsi!

Kedai Buku Popular telah menganjurkan Karnival Jualan Buku yang dikatakan terbesar di wilayah utara. Saya jarang ke Penang Megamall. Kurang gemar dengan susunan kedai-kedainya. Namun, Kedai bukunya yang baru diubahsuai memang menarik perhatian. Dua tingkat kedainya. Saya juga baru tahu ada surau yang besar betul-betul sebelah kedai buku Popular.

Jualan buku kali ini memang benar-benar menggiurkan. Diskaun serendah 15% sehingga 70%. Saya habis 6 keping not biru dek terpesona dengan buku yang murah.

Ultimate Business Library - Stuart Crainer RM70 RM19.14
Mind Set - John Naisbitt RM49.90
The Reluctant Politician Tun Dr Ismail - Ooi Kee Beng RM68 RM54,40
Hikayat Muhammad Ali Hanafiyya RM19 RM16.15
The Undercover Economist - Tim Hartford RM37.50 RM26,25
Solat Tiang Agama RM11.00 RM9.35
Pelik Tapi Benar Dalam Solat RM25.90 RM22.01
Confession of an Economic Hitman - John Levitt RM45.50 RM36.40
Man & Wife – Tony Parson RM35.90 RM28.72
Tariq – Menang Ataupin Syahid RM23.90 RM20.31
Marker - Robin Cook RM33.95 RM10.18

28 Ogos saya ke Ampang menghadiri mesyuarat lembaga pengarah. Sehabis urusan, terus ke Jalan Pahang Barat menacari Kedai Buku Alam Raya. Saya diberitahu kedai buku ini banyak menjual buku dari Indonesia. Kunjungan kali ini tidak mengecewakan. Bnayak buku bagus yang saya jumpa. Saya jumpa kenalan baru, Pak Jawahir pemilik kedai buku. Berbual panjang tentang buku dan budaya membaca. Habis 3 keping not biru. Itupun setelah diberi diskaun yang banyak beserta hadiah buku himpunan tulisan Gus Dur.

Larasati - Pramoedya Ananta Toer
Bukan Pasar Malam - Pramoedya Ananta Toer
Cerita Calon Arang- Pramoedya Ananta Toer
Atheis - Achdiat K Mihardja
Sastra Revolusioner – Esei-esei Sitor Situmorang
Islam dan Negara Sekular – Abdullahi Ahmed An-Naim
Majalah Islamia



Walaupun tidak kedai buku, anda masih boleh jadi bibliobankrupsi jika tidak mengawal jari dari mengetuk keyboard ke kedai buku di talian. Saya beli buku berikut di Ujanailmu.

Falsafah Hidup - Hamka RM29.00
Hak Asasi Manusia Dalam Islam & Deklarasi PBB – Hamka RM25.00
Pakej Nama Beta Sultan Alauddin- Faisal Tehrani RM30.00

Faisal Tehrani antara punca saya jadi bibliobankrupsi kali ini. Prolifik sungguh menulis buku. Menulis buku macam makan kacang. Tak pernah dibuat saya beli buku seorang penulis berturut-turut. Tak sampai seminggu saya pesan pula buku berikut;

Pakej Tuhan Manusia – Faisal Tehrani RM35
Seni Muzik Keroncong – Ariff Ahmad RM40
Biografi Prof Ahmad Ibrahim RM35

Saya sudah tak ingat berapa keping not biru sudah melayang. Saya rasa cukup buat bekalan hingga bulan Syawal. Saya harap begitulah.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails