Jumaat, September 21, 2007

The Reluctant Politician - Tun Dr Ismail

.



The Reluctant Politician
: Tun Dr. Ismail and his time
Harga : RM68.00
Penulis: Ooi Kee Beng
Penerbit: ISEAS
Tahun: 2007
Halaman: 311

Buku ini saya baca menjelang ulangtahun kemerdekaan Tanah Melayu yang ke 50. Saya tulis catatan ini beberapa hari selepas ulangtahun pembentukan Malaysia pada 16 September 1963. Malaysia terbentuk dari gabungan Persekutuan Tanah Melayu, Sabah, Sarawak dan Singapura. Orang puteh tak reti nak sebut Tanah Melayu lalu disebut Malaya. Lahirnya Malaysia, hilanglah nama Malaya, dan hilanglah juga istilah Tanah Melayu.

Tun Dr Ismail adalah tokoh penting dalam pembentukan Negara Malaya dan Malaysia. Beliau diingati sebagai antara tokoh yang dihantar ke England untuk merayu pihak British supaya dianugerahkan kemerdekaan.

Ingatan saya tentang tokoh Tun Dr Ismail sebenarnya samar-samar. Saya baru berumur 3 tahun apabila beliau meninggal dunia tahun 1973. Saya ingat-ingat lupa. Mungkin juga kerana kami masih belum punya TV masa itu. Saya ingat kematian Tun Razak pada tahun 1974, kerana terbayang visual hitam putih di TV, peristiwa kematian tersebut.

Tun Dr Ismail juga merupakan antara anak Melayu yang awal melanjutkan pelajaran dalam bidang kedoktoran. Beliau merupakan anak Melayu pertama memperolehi ijazah doktor perubatan dari Universiti Melborne, Australia pada tahun 1945. Membaca surat beliau semasa melanjutkan pelajaran di Australia sangat menyentuh perasaan. Beliau menulis tentang kesunyian beliau duduk di rantauan.

Selepas Merdeka Tun Ismail menjadi di Duta pertama Malaya ke Amerika Syarikat, juga Duta ke Bangsa-Bersatu. Tun Dr Ismail menjawat jawatan Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri dari tahun 1960 hingga 1967. Beliau kemudian meletakkan jawatan atas sebab kesihatan.

Tahun 1969, terjadinya Peristiwa !3 Mei, beliau telah dipujuk oleh Tun Razak untuk menyertai kerajaan dalam Majlis Mageran pada 14 Mei, 1969. Tun Ismail menjadi tulang belakang Mageran apabila dilantik memegang Portfolio Menteri Dalam Negeri. Beliau adalah mastermind dalam membangunkan Malaysia.

Baru saya tahu rupanya, Keluarga Kuok, terutamnya Phlip Kuok dan Robert Kuok, jutawan gula adalah kenalan baik keluarga Tun Dr Ismail semenjak kecil.

Tun Dr Ismail sering kelihatan dengan paip. Beliau gemar menghisap tembakau menggunakan paip. Rupanya kegemaran itu dipengaruhi oleh minat Tun Dr Ismail kepada watak Sherlock Holmes dalam novel Arthur Conan Doyle, seorang penyiasat yang gemar menghisap paip tembakau.

Buku ini mendedahkan banyak perkara yang saya tidak tahu mengenai Tun Dr Ismail. Tun Dr Ismail antara Menteri yang dilantik dalam kabinet Tuanku Abdul Rahman. Beliau menjadi orang penting dan tonggak dalam pentadbiran Parti Perikatan. Selama ini ketokohan Tunku Abdul Rahman danTun Razak selalu diperbesar-besarkan. Sebenarnya ketokohan dan wibawa Tun Dr Ismail lah yang menyebabkan wibawa Tun Razak terserlah. Ini terbukti apabila Tun Dr Ismail dilantik oleh Tun Razak menjadi Timbalan Perdana Menteri pada tahun 1970.

Tun Dr Ismail dan Tun Razak juga menyimpan satu rahsia besar, iaitu tentang keadaan kesihatan keduanya-duanya. Rupa-rupanya, kedua-duanya memang tahu yang Tun Razak menghidap leukemia.Tun Ismail menghidap ketumbuhan dan juga penyakit jantung. Kedua-duanya telah berikrar untuk tidak mendedahkan rahsia ini kepada sesiapa, malah keluarga terdekat. Mereka bimbang jika masalah ini diketahu ramai akan menimbulkan keresahan, dan kebimbangan rakyat kepada pemimpin dan kerajaan sebuah negara yang baru keluar dari penjajahan.

2 Ogos, 1973, Tun Ismail mengalami serangan jantung. Beliau meminta anak perempuan beliau memanggil doktor kerana katanya, dia `akan mati’. Tun Dr Ismail meninggal dunia ketika berumur 57 tahun. Tun RAzak sebagai Perdana Menteri ketika itu, berada di lura Negara, lalu Tun Dr Ismail telah memangku jawatan Perdana Menteri. Tun Dr Ismail meninggal sebagai pemangku Perdana Menteri Malaysia dan menjadi pemimpin negara pertama dikebumikan di Makam Pahlawan.

Pemimpin yang tidak berebut jawatan, malah tidak mahukan jawatan seperti Tun Dr Ismail sukar dicari ganti. Pemergiannya akan diingati generasi kini. Generasi akan datang, jika tidak mengkaji sejarah, mungkin hanya mengingati Tun Ismail sebagai nama sebuah taman perumahan di pinggir Petaling Jaya.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails