Rabu, Ogos 09, 2006

Semalam di Bumi Kenyalang



Saya tersenyum bila membaca catatan perjalanan Nisah Haron ke negeri Sabah. Kali pertama katanya, walaupun sudah sampai ke negara lain yang lebih jauh.

Begitulah kita. Ramai yang dah pergi melancong ke seluruh dunia tetapi banyak lagi negeri di tanahair yang belum sempat kita terokai. Bagi yang berada di Semenanjung, ramai lagi yang belum sampai ke tanah Borneo. Berbagai-bagai telah dilakukan untuk menggalakkan rakyat Malaysia terutamanya dari Semenanjung untuk datang berziarah ke Sabah dan Sarawak. Dahulu ada khidmat Feri Malaysia yang agak berjaya juga menjadi pengangkutan alternatif selain penerbangan MAS. Namun hayatnya tidak panjang, mungkin tidak mampu menanggung kos penyelanggaraan yang tinggi.

Kini sudah ada penerbangan tambang murah, Air Asia. Kalau pandai membeli, anda boleh dapat tambang yang sangat murah. Kalau tak kerana Air Asia mungkin lama lagi agaknya baru saya dapat menjejak kaki ke Bandar Kuching. Hampir kami terlupa tarikh penerbangan ini, kerana kami sudah lama beli tiket di talian. Waktu itu ada promosi jualan, banyak tiket yang dijual murah.

Itulah kali pertama saya menggunakan perkhidmatan Air Asia. Mulanya agak cuak juga. Kerap sudah mendengar rungutan dari rakan-rakan. Saya sangat berpuashati dengan layanan mereka. Business model yang digunakan sangat berjaya. Kos penjualan berjaya dikurangkan dengan hanya menyediakan perkhidmatan asas kepada pengguna. Tiada tiket dan numbered seats , tiada boarding bridges, tiada onflight meals. Pekerja melakukan muti-skilling tanpa mengurangkan mutu layanan.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
LCT Sepang

Pertama kali juga saya ke Terminal Tambang Murah di Sepang. Tidak mengecewakan, walaupun sedikit jauh dari KLIA. Saiznya sama besar dengan lapanganterbang Jeddah. Kemudahan asasnya mencukupi.

Penerbangan kami tiba di lapanganterbang Kuching sebelum tengahari. Baru diubah usai lapanganterbang ini. Macam mini KLIA rasanya.

Kami mengambil teksi ke Bandar Kuching. Tak jauh. Tak sampai pun 30 minit. Sebelum ke sini saya sudah minta rakan sekerja dari Tabuan Laru tolong tempah bilik hotel. Sangat strategik lokasinya. Dekat dengan Waterfront dan Main Bazaar. Layanan pekerja hotel juga sangat memuaskan hati. Kami dibenar daftar masuk awal.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Rumah Panjang, Kampung Budaya

Petang itu kami dibawa ke Kampung Budaya Sarawak. Mesti pergi untuk pelancong ke Sarawak. Perjalanan dari hotel ke Kampung Budaya di Santubong lebih kurang 30 minit. Ada beberapa rumah panjang yang didirikan di dalam kawasan ini yang mempamirkan keadaan sebenar rumah suku kaum di Sarawak.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Rumah panjang, Kampung Budaya

Akhir sekali, kami disajikan dengan persembahan tarian etnik Sarawak. Sungguh mengasyikkan.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Kampung Budaya

Dalam perjalaan balik, kami sempat singgah di sebuah rumah yang menjual kek lapis. Bermacam jenis dan warna. Kalau ke Kuching jangan lupa makan mee kolok. Macam mee segera, tapi sedapnya tak terkata. Malamnya, rakan saya belanja makan di TopSpot, tempat makan di tingkat atas sebuah tempat letak kereta bertingkat. Seronok betul tengok berbagai makanan laut dan sayuran yang tersusun.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Koridor Old Courthouse
Besoknya kami habiskan waktu berjalan di sekitar Bandar Kuching. Banyak muzium di sini. Kami ke Muzium Sarwak, Muzium Islam dan Courthouse. Kalau mahu mencari cenderahati atau kraftangan Sarawak, pergilah ke Main Bazaar. Macam-macam barangan yang mahu dibeli.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Waterfront dari atas kapal
Petangnya sebelum berangkat pulang, kami menaiki Sarawak River Cruise, menyusuri waterfront dan melihat pemandangan di sepanjang sungai.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Senja di Sg Sarawak
Perjalanan singkat kami ke Kuching sangat menghiburkan. Dua hari di Bandar Kuching memang tidak mencukupi. Kami terpesona dengan keramahan orangnya dan kebersihan bandarnya. Lain kali pasti kami akan datang semula.
30-31 Julai, 2006

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails