Selasa, Ogos 15, 2006

Gubra Filem Yang Gabra


Image Hosted by ImageShack.us


Akhirnya filem Gubra dinobatkan sebagai filem terbaik Festival Filem Malaysia yang ke 19. Saya menonton siaran langsung ini di celah-celah siri kegemaran The Apprentice.

Kebetulan saya baru sahaja menonton vcd Gubra. Masa ditayangkan di pawagam dahulu, saya tidak sempat tonton, kerana sibuk buat persiapan mengerjakan Umrah. Dengar cerita Faisal Tehrani ada tulis komentar panjang lebar tentang filem itu di blog beliau.

Filem Gubra ini adalah sambungan filem Sepet. Saya pernah menonton Sepet dan saya suka filem itu secara keseluruhannya, walaupun ada beberapa adegan yang saya rasakan tidak perlu ada dan tidak sesuai dipertontonkan. Sepet adalah mengenai cinta antara dua insan berlainan bangsa.

Saya boleh terima filem Sepet kerana tertarik dengan jalan ceritanya. Tetapi filem Gubra tidak berjaya memikat saya. Kalau Sepet adalah kisah cinta dua insan. Gubra yang menyambung kisah itu cuba menjangkau ke daerah toleransi agama menurut fahaman pengarahnya.

Saya cuba bersangka baik bila filem ini dimulakan dengan adegan si bilal memegang anjing dalam perjalanan ke surau. Memang kita biasa dengar riwayat di mana seorang itu masuk syurga kerana memberi minum seekor anjing. Begitu juga bila ditonjolkan keintiman keluarga bilal dengan jirannya seorang pelacur, Kata hati saya, mungkin si bilal pernah menegur kerja munkar si pelacur tetapi tidak ditunjukan di dalam filem. Itu memang contoh teladan yang baik, hatta kepada seorang pelaku maksiat.

Namun, babak-babak seterusnya, saya benar-benar rasa `terganggu' apabila menonton fiem ini. Banyak sangat adegan berpeluk cium, bergomol di atas katil. Ditambah pula apabila dipertontonkan tingkah laku sebuah keluarga yang saya anggap pelik.

Banyak adegan yang sepatutnya kelakar tetapi tidak menggelikan hati saya. Banyak dialog bahasa tonggang langgang. Nak kata Bahasa Melayu bukan, bahasa Inggeris pun bukan. Tapi itu bukan salah pengarah, memang itulah kenyataan pahit yang terpaksa kita telan, bahawa bahasa kita sudah rosak. Kita tidak boleh melengkapkan satu ayat dalam Bahasa Melayu atau bahasa Inggeris yang sempurna.

Paling mengganggu fikiran saya adegan sembahyang berbagai agama di akhir filem. Babak itu digambarkan seolah-olah bersambung seperti satu doa yang panjang. Saya terasa bagai sedang didakyahkan oleh seorang pendokong pluralisme agama. Bagai sedang disogokkan dakyah bahawa semua agama adalah sama, semuanya menuju kebenaran. Faham pluralisme agama menganggap semua agama adalah benar, penganut agama apa pun adalah Muslim dan semuanya akan masuk syurga. Yang berbaza hanya nama agama, jalan berbeza tetapi semuanya menuju matlamat yang satu. Inilah yang cuba digambarkan di akhir filem ini melalui petikan kata Maulana Jalaluddin al-Rumi "The Lamps may be different but the light is the same".

Minta maaf, ilmu agama saya mungkin sedikit, saya bukan sekolah agama, tetapi saya rasa ianya bertentangan dengan konsep syahadah yang saya faham. Konsep Syahadah yang kita ulangi setiap hari menyeru kita berpegang kepada tauhid Rububiyyah juga tauhid Uluhiyyah yang menafikan Tuhan-Tuhan lain. Mengesakan Allah bermakna menolak tuhan-tuhan yang lain.

Saya boleh menerima toleransi agama, malah ianya memang dituntut Islam, agar kita saling hormat-menghormati rakan-rakan kita yang berlainan agama. Garis pemisah antara toleransi agama dan pluralisme agama sangat tipis. Kita harus tahu membezakan antara toleransi agama dan pluralisme agama.

Kalaulah ini wajah filem Melayu Muslim, saya rasa sangat sedih dan kecewa. Filem ini mungkin menang anugerah filem terbaik, tapi saya rasa seperti seorang yang tewas. Bagai menang sorak kampung tergadai. Rasa hancur luluh jiwa, berat rasa beban tidak upaya bertongkat lagi.
-------------------------

Baru saya tahu rupanya perkataan gubra dan gabra adalah dua perkataan yang berlainan di dalam Kamus Dewan. Gubra bermaksud gugup, manakala gabra bermaksud keadaan tidak tentu arah, kelam kabut.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails