Selasa, Mac 22, 2005

Imam - SN Abdullah Hussain




IMAM
Abdullah Hussain
Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd
Kuala Lumpur 1995
705 muka surat

Novel ini telah memenangi anugerah hadiah pertama ‘Hadiah Novel Nasional’ Utusan Melayu pada 1992/94. Ianya adalah buah tangan Dato Abdullah Hussain yang juga telah dinobatkan sebagai Sasterawan Negara pada tahun 1996. Ternyata novel ini berada di kelasnya tersendiri, dan antara novel terbaik yang pernah saya baca.

Apabila novel ini diterbitkan pada tahun 1995, saya agak skeptikal bila melihat tajuk novel ini. Ternyata, saya telah membuat telahan yang silap bila menyangka buku ini hanyalah novel propaganda murahan yang sering melakarkan wajah buruk pada tokoh agama. Di tahun 90-an tokoh agama sering diberi wajah buruk di dalam media. Lihat sahaja drama-drama di TV, watak Imam sering digambarkan sebagai seorang yang ekstrem, kurang ajar, pelampau, pembawa ajaran sesat, talam dua muka, gila seks, baik di luar busuk hati di dalam dan sebagainya. Jarang benar watak Imam ditonjolkan dengan selayaknya. Hanya akhir-akhir ini watak orang agama diberi gambaran baik seperti watak yang dilakonkan oleh M Rajoli dalam drama Ustaz Sufi yang baru disiarkan di TV3.

Pemaparan sebegini menyebabkan saya tawar hati membeli novel Imam ini. Namun, hati saya terpaut untuk membaca buku ini bila membaca komen positif dari ramai penulis muda tanah air. Ramai penulis tanah air yang menjadikan buku ini sebagai sumber rujukan ataupun tanda aras untuk menulis novel berlandaskan dakwah dan Islam.

Novel Imam mengisahkan tentang perjuangan seorang imam yang ingin membawa pembaharuan di kampungnya sendiri. Namun ia mendapat tentangan dari sebahagian penduduk kampung yang seagama dan sebangsa malah dari saudara-maranya sendiri. Imam Hj Mihad didakwa membawa ajaran baru yang agak asing bagi kampung itu sehingga mendapat perhatian pihak Majlis Agama. Saya paling meminati bahagian di mana Imam Hj Mihad dipanggil untuk disoal jawab oleh pegawai dari Pejabat agama. Rasa bagaikan membaca sebuah buku ilmiah bila membaca perbahasan antara kedua belah pihak. Ternyata, penulis telah membuat rujukan yang banyak dan sangat teliti bila menyampaikan hujah-hujah dari sumber-sumber yang sahih. Sesiapa yang tidak tahu mengenai perbezaan di antara Kaum Tua dan kaum Muda akan mendapat gambaran yang jelas tentang perkara yang sering menjadi perbahasan kedua pihak.

Saya rasa kagum kepada penulis novel ini. Terasa bagai membaca tulisan seorang ulama. Bertambah kagum saya bila membaca biodata SN Abdullah Hussain, yang tidak pernah mendapat latihan formal dalam bidang agama malah mempunyai pengalaman bekerja yang pelbagai termasuk sebagai kerani, pengarang akhbar dan majalah hiburan. Melihat senarai buku dan kitab yang dirujuk di bahagian bibliografi menambahkan rasa hormat saya kepada penulis.

Kalaulah Haji Mihad hidup di zaman ini, sudah tentu beliau akan digelar sebagai golongan fundamentalis yang membawa fahaman Wahabi. Begitulah asam garam menjadi pendakwah, sering diberi label yang berbagai, walaupun orang yang memberi label itu sendiri tidak faham makna sebenar label-label tersebut.

Memang sukar untuk diterima akal jika ada orang yang hidupnya semata-mata mahu berdakwah dan membawa perubahan semata-mata. Mustahil ada orang yang berbuat sesuatu tanpa ada matlamat mencari keuntungan material dan kesenangan dunia. Lalu kita sering memandang serong kepada tokoh agama yang ikhlas mahu menyampaikan ilmu kepada masyarakat. Perspektif nilai kita juga sudah berubah. Kalau dulu Tok Imam dan Pak Lebai Kampung menjadi orang yang sangat dihormati dan dipandang tinggi. Namun kini, mereka dipandang sebelah mata dan bagai tidak menambah kepada yang ada.

Semoga kisah tragis di akhir Novel ini tidak akan berlaku dalam masyarakat kita.

6 ulasan:

Daud Mili berkata...

saya tertarik dengan ulasan ini, terbit di hati nak cari buku nih, hehe...terima kaseh...

- H - berkata...

mula membaca IMAM 13 tahun lalu namun hingga sekarang masih terbayang-bayang kisahnya di minda. Agreed, antara karya sastera yang terbaik pernah diterbitkan.

Nurhaziq Abdul Hafiz berkata...

Novel Imam memang ada kelasnya yang tersendiri tapi saya agak sukar mahu menghabiskan novel ini pada masa yang singkat kerana persoalannya agak berat.

Unknown berkata...

Ad sinopsis yg lengkap sikit tk..actually sy nk bt kajian..bleh yk email sinopsis pda sy..email -d070485@siswa.upsi.edu.my

Unknown berkata...

Sy brmnat nk baca buku ni. Kt mna ye sy blh dptkan buku ni? Msh ada jual ke?

Unknown berkata...

Sy brmnat nk baca buku ni. Kt mna ye sy blh dptkan buku ni? Msh ada jual ke?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails